Door de aandelen van Geely Holding in de Chinese joint ventures over te nemen, krijgt Volvo weer enige onafhankelijkheid. Het wordt zodoende opnieuw eigenaar van de productie-eenheden en commerciële activiteiten op de Chinese markt.
Het manoeuvre moet de beursgang van de Zweedse fabrikant in 2021 vergemakkelijken. Het schept immers grotere duidelijkheid in de financiële en beheersstructuur van het merk. Een teken ter goeder trouw, zo je wil, naar de toekomstige investeerders.
Bovendien zal het de positie van Volvo op 's werelds grootste markt versterken. Verwacht wordt dat de overeenkomst tegen 2023 rond zal zijn.
Het begin van een trend?
Minstens even belangrijk is echter dat het besluit van Volvo navolging kan vinden bij andere 'buitenlandse' autofabrikanten die in China actief zijn. In 2022 vervalt namelijk de eis dat constructeurs uit andere landen hun in China verkochte voertuigen in samenwerking met een lokale partner via een joint venture moeten produceren.
Een regel die eerder al werd opgeheven voor fabrikanten van elektrische voertuigen, zoals Tesla bijvoorbeeld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!