Aan ambitie duidelijk geen gebrek bij de Chinese constructeurs, en het woord utopie maakt duidelijk geen deel uit van hun vocabulaire. Hoewel we tot 2024 moeten wachten om de eerste in massa geproduceerde (elektrische) auto van de Chinese techgigant Xiaomi te zien, heeft de oprichter ervan gezegd dat het merk van mobiele telefoons hoopt op de middellange termijn 10 miljoen elektrische auto's per jaar te verkopen, waarbij hij de moderne – en toekomstige – auto vergelijkt met een vorm van consumentenelektronica.
>> Lees ook - Elektronicagigant Xiaomi stapt in de autobusiness
Lid van de top 5
Voor Xiaomi-oprichter Lei Jun zijn de dominante factoren in de aantrekkelijkheid van de auto's van morgen de intelligentie van het object, de software en de gebruikerservaring. Als gevolg daarvan zal de auto een elektronisch consumentenobject worden en zal de markt naar verwachting de trend van smartphones en andere grote technologiestromen volgen, waarbij de marktaandelen sterk geconcentreerd zijn bij de grote spelers. Volgens hem zal 80% van de wereldmarkt in handen zijn van de 5 grootste merken wanneer de markt voor elektrische auto's volwassen is. Het gaat dus om de periode 2030-2035. Vanaf dan moet je in dit ultra-competitieve universum groot zijn of ten onder gaan!
The manufacturing threshold of EVs has been dramatically lowered compared to gasoline cars: 30,000 components are highly modular, and the cost of batteries has fallen by 80% in the past ten years (with at least 50% more room for cost reduction in the future).
— Lei Jun (@leijun) October 19, 2022
10 miljoen per jaar
De doelstelling om 10 miljoen voertuigen per jaar te produceren en te verkopen is echter bijzonder hoog als je bedenkt dat de huidige marktleiders, de groepen Toyota en Volkswagen, momenteel ongeveer... 10 miljoen auto's per jaar verkopen. Maar als we deze ambitie vergelijken met die van Tesla, zou de Chinese reus bijna redelijk blijven. Elon Musk heeft immers verklaard dat Tesla binnen tien jaar tot 20 miljoen auto's per jaar zou kunnen produceren.
“De enige manier waarop we zullen slagen is als we in de top vijf staan en meer dan 10 miljoen auto's per jaar verschepen. De competitie zal wreed zijn.” (Lei Jun, oprichter van Xiaomi)
Eenvoud en lagere kosten
Om deze uitdaging aan te gaan rekent Xiaomi op de grote industriële mogelijkheden van de elektrische auto, die "eenvoudiger" te produceren blijkt, met bijna 30.000 zeer modulaire onderdelen, een grotere vormflexibiliteit op basis van hetzelfde platform en een sterk dalende kostprijs van de productie van batterijen. Volgens Jun zijn de kosten van batterijen de afgelopen tien jaar met 80% gedaald en zullen ze naar verwachting in de toekomst nog verder worden gehalveerd.
I'm convinced that the world's top 5 brands will hold more than 80% of the market share when the EV industry reaches maturity. In other words, the only way for us to succeed is to be one of the top 5 and ship more than 10 million cars annually. The competition will be brutal.
— Lei Jun (@leijun) October 19, 2022
Horizon 2024
Xiaomi is echter nog maar in de ontwikkelingsfase van zijn eerste model, waarvan de productieversie in 2024 voorgesteld zou worden. Het wordt natuurlijk een volledig elektrisch voertuig, dat twee verschillende elektrische architecturen kan hebben, op 400 en op 800 volt. Deze eerste Xiaomi-auto zou zijn elektrische motoren voeden met "Blade"-batterijpakketten geleverd door BYD, of zou Kirin-cellen van CATL gebruiken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!