Het is ondertussen al wel duidelijk dat we niet plots zuiver autonome voertuigen in onze steden zullen zien opduiken. Ze zullen stapsgewijs komen, in vijf niveaus, en dat proces is al begonnen. Niveau 1 staat gelijk met “klassiek” rijden met een menselijke bestuurder. Zoals BMW uitlegt in zijn filmpje, zijn er nu al heel wat auto’s op de markt die niveau 2 halen. Dat betekent dat je gedurende een korte periode en onder bepaalde omstandigheden het roer aan de auto kan overlaten. Het gaat dan meer specifiek om fileassistenten die steeds vaker voorkomen. Vanaf het derde niveau kan de bestuurder zijn aandacht volledig van de weg afwenden gedurende een langere tijd, maar moet hij wel nog steeds klaar staan om onmiddellijk in te grijpen als alarm wordt geslagen.
Op weg naar zelfstandig rijden
Niveau 4 komt nog dichter bij een volledig automatisch rijden. Een auto van dit niveau gebruikt meer gevoelige sensoren en een oneindig veel meer gedetailleerd kaartsysteem en neemt het rijden volledig over zodat de bestuurder helemaal niet meer op de weg moet letten. BMW geeft in zijn voorbeeld aan dat de bestuurder zelfs kan dutten. Toch moet hij op bepaalde stukken wel nog de controle kunnen overnemen. De Beierse autobouwer geeft in het filmpje aan vanaf 2021 een auto van niveau 4 aan te kunnen bieden. Vanaf het vijfde niveau kunnen we echt van een autonoom voertuig praten. Dat heeft geen plaats of bedieningselementen meer voor een bestuurder, die gewoon een passagier wordt. Volgens BMW zouden dit soort auto’s al vanaf 2020 kunnen rondrijden in bepaalde erg precies afgebakende zones. Tegen 2030 zouden ze geleidelijk aan algemeen goed worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!