BMW toonde op het salon van Frankfurt afgelopen jaar de vrucht van zijn samenwerking met Toyota: de i Hydrogen NEXT, een X5 met een brandstofcel aan boord. “Waterstof zou op lange termijn best de vierde peiler van ons gamma aandrijflijnen kunnen worden. De grootste modellen in onze X-familie zouden daarvoor het meest geschikt zijn”, aldus Klaus Fröhlich, R&D-baas bij BMW. De nadruk ligt hier op de 'lange termijn', want BMW gaat maar een kleine testreeks van deze waterstof-X5 uitbrengen in 2022. Een productiemodel met brandstofcel komt er niet voor 2025, afhankelijk van hoe de markt dan in elkaar zit.
iX3
De voordelen van waterstof tegenover een elektrische auto met batterij zijn de grotere actieradius en het snellere tanken – op voorwaarde natuurlijk dat de infrastructuur aanwezig is om het goedje daadwerkelijk te kunnen verkrijgen. BMW geeft nog steeds het theoretische rijbereik van de i Hydrogen NEXT niet mee, maar weet wel te vertellen dat de twee waterstoftanks onder een druk van 700 bar een capaciteit hebben van 6 kilo H2. Om een idee te geven: de lichtere en compactere Hyundai Nexo kan 6,3 kilo tanken en heeft een WLTP-rijbereik van 666 kilometer.
Het waterstofgas van de BMW voedt een brandstofcel die tot 125 kW (170 pk) kan genereren voor de kleine batterij, die op zijn beurt dan weer een elektromotor van 275 kW (374 pk) voedt. Daarmee moet de i Hydrogen NEXT toch vlot van zijn plek komen. Die elektromotor krijgen we trouwens binnenkort te zien, want het is dezelfde krachtbron als in de iX3, die dit jaar op het toneel zou moeten verschijnen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!