De vraag wordt vaak gesteld, maar nooit overtuigend beantwoord: wat blijft er over voor Italiaanse supercars en Amerikaanse muscle cars wanneer zij hun krachtbronnen op benzine moeten inruilen voor elektromotoren? Wat zal hun EV's in de oren van liefhebbers van motoren met veel cilinders onderscheiden van die van een simpele start-up? Zowel Dodge – een merk van Stellantis – als Ferrari is ervan overtuigd dat klanten nog altijd "lawaai zullen willen" wanneer ze in hun elektrische auto's rijden. Om hen tevreden te stellen ontwikkelen die twee constructeurs een geluidsgenerator die prestaties suggereert.
Performante geluiden
Noch Dodge noch Ferrari lijkt geneigd om auto's aan te bieden met luidsprekers die V8- of V12-opnamen afspelen. De idee is eerder een manier te vinden om een geluid uit te zenden dat de prestaties van de auto oproept. De oplossing is om de geluidssignatuur van de elektromotoren te versterken om het gevoel van vermogen en prestaties van de auto op een realistische en consistente manier te vergroten...
Geluidsgenerator
Stellantis is al ver gevorderd in het project. Eerst was er de in augustus 2022 gepresenteerde conceptcar Dodge Charger Daytona SRT, een elektrische muscle car die vooruitblikt op de toekomst van het Amerikaanse merk, met een uitlaatsysteem voor EV's genaamd Fratzonic Chambered Exhaust. Het systeem versterkt het toerengeluid van elektromotoren om een geluid te produceren dat de prestaties en kracht van het elektrische tijdperk oproept. Het geluidsniveau zou dat van de Dodge Charger en Challenger Hellcat V8 kunnen evenaren, met 126 dB. Het resultaat is origineel, maar zal fans van het typische gebrabbel van Amerikaanse big blocks op hun honger laten.
Aan de andere kant van het spectrum rust Abarth ook de elektrische Abarth 500e uit met een geluidsgenerator waarvan de 'muzikaliteit' is ontwikkeld in samenwerking met de klanten van het merk. Het resultaat leek ons wel erg gekunsteld toen het model werd voorgesteld. Maar laten we er vanuitgaan dat de playlist nog in de kinderschoenen staat.
Ook Ferrari
Het Italiaanse sportwagenmerk bij uitstek ziet het tijdperk van de elektrische auto als een spannende opportuniteit. Het merk uit Maranello kijkt resoluut naar de toekomst maar verloochent zijn fundamenten niet en is van plan om elektrische en “muzikale” sportwagens aan te bieden. Zijn ingenieurs werken aan “een manier om onderscheidende geluiden te creëren die gekoppeld zijn aan de reële prestaties van een elektrische aandrijflijn”. Het doel is om de bestuurder een realistische auditieve feedback te geven over de prestaties van het voertuig en om de sensaties die gepaard gaan met de prestaties van het voertuig, te verhogen.
Een project dat de nieuwe baas van het merk, Benedetto Vigna, na aan het hart ligt: “Ik twijfel er niet aan dat onze elektrische aandrijflijnen de klanten dezelfde sensaties zullen geven (als verbrandingsmotoren). De vraag is hoe we de beste emotie uit het gebruik van deze technologie kunnen halen, zodat de klanten iets unieks krijgen.”
Buiten of binnen
Een Ferrari of Dodge spreekt echter aan door zijn uiterlijk, prestaties en soundtrack, zowel achter het stuur als buiten. Het zal interessant zijn om te zien hoe deze merken omgaan met die twee aspecten van de muzikale signatuur van hun elektrische modellen. BMW is bijvoorbeeld de Hollywood-toer opgegaan door filmcomponist Hans Zimmer in te schakelen om verschillende geluiden te creëren naargelang van de rijmodi. Er moet voor elk wat wils zijn. Het valt nog te bezien hoe klanten en 'toeschouwers' zullen reageren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!