Het is duidelijk dat de ontwikkeling van de elektrische auto nog in zijn kinderschoenen staat. In de toekomst worden veelbelovende ‘solid state’-batterijen verwacht, die in tegenstelling tot de huidige batterijen geen vloeibare elektrolyten meer nodig hebben. Fisker had eerder al met veel bombarie uitgepakt met zijn technologische voorsprong op het vlak van grafeenbatterijen, maar moest zijn woorden later inslikken. Vandaag beweert het een doorbraak te hebben gemaakt in de ontwikkeling van batterijen met een solide elektrolyt. De technologie van Fisker zou berusten op een “driedimensionele” elektrode waardoor de energiedichtheid 2,5 zo groot zou zijn als die van een traditionele lithium-ionbatterij. Die technologie zou Fisker moeten toelaten om een elektrische auto met een rijbereik van 800 kilometer aan te kunnen bieden.
Sneller laden dan tanken
Tegelijk zou de technologie van vaste elektrolyten het mogelijk maken om extreem snel te laden zonder risico op oververhitting. Fisker belooft zo dat de stroom voor 800 kilometer rijbereik zou kunnen worden binnengetrokken in slechts één minuut. Het zal echter wel nog even duren voor we de technologie op de weg zien. Het bedrijf ziet voor zijn nieuwe batterijen allerlei meer compacte toepassingen op korte termijn, maar we zouden ze niet zien opduiken in een auto voor 2023. Dat is met andere woorden te laat voor de binnenkort te lanceren Fisker Emotion, die het nog bij ‘traditionele’ lithiumbatterijen houdt. Toch zou een speciale snellader die auto 200 kilometer rijbereik laten binnentrekken in 9 minuten. Toch ook niet niks…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!