Toen hij de eerste details vrijgaf van zijn toekomstige Emotion die hij als nieuwe elektrische concurrent voor de Tesla Model S in de markt zette, kondigde Henrik Fisker aan dat hij gebruik zou maken van revolutionaire batterijen met grafeen. Die batterijen zouden worden vervaardigd door een Californische start-up, Nanotech. Fisker en Nanotech hadden zelfs een joint venture opgericht (Fisker Nanotech) die zou voorzien in de productie van de nodige batterijen voor de aangekondigde Emotion. Maar er zit een haar in de boter: “Om beter te passen binnen de plannen van Fisker zouden wij ons enkel nog met de productie van deze batterijen hebben mogen bezighouden”, verklaarde Jack Kavanaugh recent bij onze collega’s van Automotive News. “Voor ons als onderneming echter is het nadelig dat we slechts op één aspect kunnen focussen.” Jack Kavanaugh verduidelijkte verder nog dat de batterijtechnologie met grafeen echt interessant is voor zowel de automobielindustrie als voor laptops, smartphones, de ruimtevaart, medische toepassingen enzovoort.
LG Chem gooit reddingsboei
Toch verandert dit niets aan de initiële plannen van Fisker. De Emotion zal nu gebruik maken van batterijen met lithium-ion aangeleverd door de Koreaanse gigant LG Chem dat met een noodoplossing over de brug kwam. Volgens Fisker maken de batterijen van LG Chem gebruik van de jongste generatie cellen die meer vermogen en herlaadcapaciteit bieden dan wat oorspronkelijk in het lastencohier voor de Emotion was vastgelegd. Aan de technische kenmerken die voor deze toekomstige concurrent voor Tesla voorop werden gesteld (denk maar aan een aangekondigd rijbereik van 645 km), wijzigt dus niets ondanks deze lastminutewijziging. Anderzijds beloven Fisker en Nanotech dat ze zullen blijven samenwerken voor de ontwikkeling van de oorspronkelijk geplande batterijen met grafeen, zij het op langere termijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!