Het onderzoek van Ford ging verder dan enkel kijken naar de verwarming van een elektrisch voertuig: het door de EU gesponsorde project onderzocht elk mogelijk aspect om meer efficiëntie uit een batterijlading te halen. Dat houdt dus ook de preconditionering van de batterij in tijdens het rijden en voor het opladen, een warmtewisselaar die restwarmte van de elektromotor hergebruikt, en de beste route om de maximale hoeveelheid kilometers te kunnen afleggen.
Alles verwarmd, behalve de lucht
Maar het efficiënte gebruik van de verwarming aan boord kan van pas komen bij iedereen die elektrisch rijdt en in de winter geconfronteerd wordt met een flink lager rijbereik. Ford rustte daarom een E-Transit, de grote elektrische bestelwagen van het merk, uit met verwarmde armsteunen, vloermatten, deurpanelen, zonneschermen en nog een paneel onder het stuurwiel, boven op de zetel- en stuurwielverwarming die al aanwezig waren.
Wat blijkt: door deze oppervlakken te verwarmen wordt er niet enkel minder energie gebruikt om hetzelfde comfortniveau te bekomen voor de inzittenden, er gaat ook een pak minder warmte verloren bij het openen van de deuren. Dat gebeurt natuurlijk regelmatig in een bestelwagen, zeker als die gebruikt wordt door een leverdienst.
5% meer range
In totaal kan deze aanpak een energiebesparing van 13% betekenen vergeleken met een gewone klimaatcontrole, wat uiteindelijk voor 5% meer range zorgt. Samen met het optimaal regelen van de batterijtemperatuur en het voorverwarmen van de wagen voor vertrek, wanneer hij nog aan de laadpaal hangt, zorgt dit voor een veel lager verlies aan rijbereik tijdens de winter.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!