Hoe groter, hoe beter. Toch als het om de schermen in een auto gaat. En ze worden niet alleen groter, tegenwoordig moeten ze ook gebogen zijn. En als het even kan, krijgen de digitale displays voor het instrumentarium en het infotainment ook het gezelschap van een scherm voor de passagier, van speciale displays waarmee je de airco aanstuurt of de ramen en zijspiegels mee bedient. En dan hebben we het niet eens over de schermen achterin...
Meer knoppen
Hyundai speelde dat spelletje lang mee, maar lijkt zijn kar wat te willen keren. Eerst gaven ze aan dat ze weer fysieke knoppen zouden installeren op hun toekomstige modellen, omdat die toch een stuk intuïtiever bleken dan al die in een centraal scherm gepropte functionaliteiten. Maar ook die overdaad aan displays gaan op de schop, toch als de Mobis-ontwikkelingsafdeling van Hyundai zijn zin krijgt. In samenwerking met Zeiss, een Duits bedrijf dat we vooral kennen als de fabrikant van optische lenzen voor fototoestellen, brillen en miscroscopen.
Minder schermen
Wie denkt dat Hyundai Mobis voor een compactere oplossing pleit, is er wel aan voor de moeite. Ze willen die superdisplays en andere hyperscreens dan wel schrappen, maar daarvoor komt een nog groter scherm in de plaats. Ze willen de hele voorruit gaan gebruiken om informatie op te afficheren, naar het voorbeeld van een head-updisplay. Zeiss bedacht een oplossing die een HUD-projector combineert met een reflecterende film - amper 100 micrometer dik - die op de voorruit wordt gekleefd. Die sterk personaliseerbare oplossing maakt bestaande schermen overbodig en zou reeds in de loop van 2027 productieklaar kunnen zijn...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!