De motor met variabele compressieverhouding of VC-T (voor Variable Compression – Turbo) die Nissan en Infiniti vorig jaar aankondigden gaat uiteindelijk in 2018 in productie. Het eerste model dat er gebruik van mag maken, is de SUV QX50. Dit soort motor wordt voor het eerst in productie genomen en is bijzonder complex, omdat de compressieverhouding moet variëren binnen de verbrandingskamers van de 270 pk en 400 Nm sterke tweeliter. Hij vervangt de 3.7-V6 en zou grote voordelen moeten bieden op het vlak van verbruik.
Variabele compressie
Het verschil met een traditionele motor zit hem in de krukas en de drijfstangen. Dankzij een stelsel van gemotoriseerde poelies kan de krukas om het even wanneer van positie veranderen. Daardoor wordt de slag van de zuiger automatisch aangepast, waardoor het volume van de verbrandingskamer varieert en dus ook de compressieverhouding. Daardoor kan de motor diverse verhoudingen bieden naargelang van het moment: een hoge verhouding wanneer vermogen wordt gevraagd (terwijl het risico op pingelen wordt verminderd) en een lage bij deellast om het verbruik te drukken. De VC-T van Nissan kan zijn compressieverhouding laten variëren van 8,0 tot 14,0 : 1.
10 procent duurder
Nissan-Infiniti beweert 20 jaar aan het VC-T te hebben gewerkt. De motor zou ook 10 procent duurder zijn om te maken dan een traditionele motor, wat eigenlijk nog redelijk is. Dankzij de technologie werken namelijk ook minder interne wrijvingskrachten in op de bewegende onderdelen, wat de betrouwbaarheid en de levensduur ten goede moet komen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!