De wedergeboorte van Artega in Frankfurt werd mogelijk dankzij Paragon, een Duits elektronicabedrijf dat opgericht werd in 1988. Paragon gebruikt de conceptcars van de constructeur, de coupé Scalo en de quad Karo, om zijn nieuwe technologieën voor te stellen en te testen. Het doel is om deze vervolgens op grotere schaal te introduceren. De innovaties hebben betrekking op de elektrische ondulatoren, een ‘hybride’ batterij en de boordelektronica.
Voltabox
De elektromotor met een nominaal vermogen van 300 kW (408 pk) en de ondulatoren van de Artega Scalo komen van de Voltabox. Dit systeem, dat is afgeleid van ruimtevaarttechnologie, gebruikt een ondulator met transistoren in siliciumcarbide. Dat heeft een rendement van 98,8 %, wat volgens Paragon “uniek in de wereld” is. De elektriciteit wordt opgeslagen in een batterij met lithium-ion-cellen op basis van nikkel-mangaan-kobalt. Deze batterij wordt gecombineerd met ‘high performance’-condensatoren.
Aanraakstuur
Paragon bedacht daarnaast een stuur waarbij de bedieningshendels vervangen zijn door aanraakzones om van versnelling te veranderen, maar ook om de andere functies van de auto te controleren, meer in het bijzonder het multimediasysteem. Het bedrijf heeft ook nog een smartphone-duplicatorsysteem ontwikkeld, MirrorPilot. In een klein voertuig zoals de quad Karo kan de smartphone daardoor het centrale bedieningspaneel vervangen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!