Achterwielaandrijvers hebben als voordeel dat ze veel bewegingsruimte laten aan de voorwielen. ZF heeft dat idee tot in het uiterste doorgedreven in zijn elektrische conceptcar Urban Advanced Vehicle. Het prototype, dat in Frankfurt is voorgesteld, kan zijn voorwielen liefst 75 graden draaien en combineert dat met vectoriële koppelverdeling op de elektrisch aangedreven achterwielen. Daarmee kan de auto op een zakdoek rechtsomkeer maken. Hij heeft namelijk een draaicirkel van slechts 6,5 meter.
Parkeerkampioen
Je krijgt de UAV niet enkel gemakkelijker geparkeerd dankzij zijn draaicirkel, maar ook dankzij de inparkeerhulp Smart Parking Assist. Die zoekt voor jou een plek van minstens 4 meter lang en parkeert de auto daar automatisch in (parallel of dwars), en dat kan zelfs zonder bestuurder aan boord dankzij een app voor smartphone of smartwatch.
Technologisch stuur
Het stuur van de ZF UAV heeft een klein led-aanraakscherm waarop bepaalde informatie of waarschuwingen worden weergegeven. Hij kan ook detecteren of de bestuurder zijn stuur goed vast houdt. Op die manier kan de auto in een noodsituatie beter inschatten in welke mate hij zelf moet ingrijpen om de boel te redden. Temeer omdat UAV in de stad zelfstandig kan rijden. Verder wordt hij aangedreven door twee elektromotoren van 40 kW (54 pk), die elk in een achterwiel zijn geïnstalleerd. Het koppel piekt op liefst 1.400 Nm en hij haalt een topsnelheid van 150 km/h.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!