Porsche heeft op het jongste Vienna Motor Symposium zijn nieuwe vierliter-V8 onthuld. De volledig nieuwe biturbomotor zal gebruikt worden door de komende generaties van de Panamera en de Cayenne Turbo, maar om de ontwikkelingskosten te drukken zou hij ook te vinden zijn onder de motorkap van modellen van Audi, Bentley en Lamborghini. De V8 is de tweede telg van de nieuwe modulaire familie van motorblokken ontwikkeld door Audi en Porsche, na de drieliter-V6 die aangeboden wordt in de nieuwe Audi S4.
Kleinere cilinderinhoud
Het vierkante motorblok (86x86) vertoont een kleinere cilinderinhoud dan de 4,8-liter van de huidige Cayenne (96x83), een aanpak waardoor Porsche zich beter zal kunnen positioneren op bepaalde markten zoals China, waar de wetgeving aandrijfgehelen van minder dan 4 liter bevoordeelt. Met 550 pk (bij 5.750 o/m) en 770 Nm (bij 1.960 tot 4.500 o/m) ontwikkelt de V8 30 pk meer per liter cilinderinhoud, maar bij minder hoge draaisnelheden. Volgens bepaalde bronnen zou de V8 mogelijk in de toekomst doorontwikkeld worden, waardoor hij een vermogen van 610 pk zou kunnen bekomen.
30 procent zuiniger
De nieuwe V8 beschikt over cilinderuitschakeling, waardoor het verbruik met 30 procent zou dalen. Tussen 950 en 3.500 o/m en bij lichte belasting worden dan vier van de acht cilinders uitgeschakeld. De V8 werd overigens ook ontworpen om deel te gaan uitmaken van een hybride aandrijfgeheel. Modellen die zouden moeten profiteren van de nieuwe motor, zijn de toekomstige Porsche Panamera en Cayenne, maar ook de Audi A6, A8, Q7 en Q8, de Lamborghini Urus en de Bentley Bentayga en Continental.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!