Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Stella Vita, 3000 km op zonne-energie

Geschreven door Frédéric Kevers op 20-10-2021

Het Solar Team van de Technische Universiteit Eindhoven stelt de Stelle Vita voor, een voertuig op zonne-energie dat de belangstelling heeft gewekt van Mobilize, het mobiliteitsmerk van de Renault-groep.

Solar Team, een groep studenten van de Technische Universiteit Eindhoven, heeft een elektrisch aangedreven voertuig op zonne-energie ontwikkeld en geproduceerd. Om de ernst van hun aanpak en de mogelijkheden van hun voertuig, Stella Vita genaamd, aan te tonen, reisden de studenten 3000 km van Eindhoven in Nederland naar Tarifa in Spanje met uitsluitend zonne-energie.

>> Lees ook - Lightyear One: 700 km dankzij de zon

Hoewel de haalbaarheid van het project is aangetoond, moet de technologie nog verder worden ontwikkeld met het oog op massaproductie. Stella Vita heeft de interesse gewekt van Mobilize, het merk van de Renault-groep voor gedeelde en koolstofarme mobiliteitsdiensten, dat het project ziet als een alternatief voor conventionele elektrische voertuigen.

Stelle Vita

Opladen via zonne-energie en een actieradius van 730 km

De Stella Vita is dus een elektrische ‘auto’ op zonne-energie. Zijn dak is bedekt met fotovoltaïsche panelen, waarvan de oppervlakte kan worden vergroot tot 17,5 vierkante meter wanneer het voertuig stilstaat, dankzij ‘vleugels’ aan de zijkant die eveneens met panelen zijn uitgerust. De lithium-ionbatterij van 60 kWh kan in twee tot drie dagen volledig worden opgeladen. Als de batterij sneller of bij slecht weer moet worden opgeladen, kan dat nog steeds op de traditionele manier via een conventioneel oplaadpunt.

>> Lees ook - Aptera Paradigm: de zonneauto van vandaag

Dankzij zijn verfijnde aerodynamica en zijn relatief lage gewicht – slechts 1.700 kg – kan de Stella Vita een snelheid halen tot 120 km/u en heeft hij volledig opgeladen een actieradius van ongeveer 600 km. Dat rijbereik kan zelfs worden uitgebreid tot 730 km door tijdens het rijden op te laden met zonne-energie.

Stella Vita - Solar car - University of technologies Eindhoven

Een auto om in te wonen

De Stella Vita is natuurlijk niet het eerste succesvolle zonnewagenproject. Maar hij heeft de aandacht getrokken van Renault en zijn mobiliteitsmerk Mobilize omdat hij letterlijk een auto is om in te leven. De door het Solar Team van de Technische Universiteit Eindhoven ontwikkelde Stella Vita is immers als een huis op wielen, met alle benodigdheden om in te wonen en te werken.

"We hebben er met z'n allen over nagedacht en beseften dat we met de zonnepanelen een overschot aan energie hadden. Dus vroegen we ons af wat we ermee konden doen: wonen in het voertuig natuurlijk. (Lowe Blom, aerodynamica-ingenieur Solar Team)

Zo kun je tv kijken, koken of douchen in de Stella Vita, die alles bij elkaar wat wegheeft van een camper op zonne-energie in de vorm van een aerodynamische druppel. Alle boordapparatuur van het voertuig wordt beheerd door een interface die de (her)laadstatus van de batterij weergeeft om te bepalen welke energiebron moet worden gebruikt om het voertuig van stroom te voorzien: de zon of het traditionele elektriciteitsnet?

Stella Vita

Terug naar de basis en de toekomst

De belangstelling van Renault en Mobilize past in het beleid van de Franse groep dat gericht is op duurzame en elektrische mobiliteit. Maar het vindt ook weerklank in de persoon van Laurens Van Den Acker, hoofddesigner van de Renault-groep, die zelf is afgestudeerd aan de Technische Universiteit Eindhoven.

Hoewel de Stella Vita de relevantie en haalbaarheid van een voertuig op zonne-energie heeft aangetoond, is de overgang naar massaproductie van deze technologie niet gepland voor de onmiddellijke toekomst. Solar Team suggereert 2030 als een plausibel tijdsbestek. Volgens hen zal voor de industrialisatie van een dergelijk concept verdere vooruitgang op het gebied van fotovoltaïsche panelen en batterijen nodig zijn om een grotere efficiëntie bij het opladen te bereiken.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten