Waterstof is een potentieel groene energiebron – afhankelijk van de productiemethode – die voor vele toepassingen kan worden gebruikt en een reëel alternatief is voor traditionele elektrische batterijen. Toyota en Woven Planet hebben daarom geprobeerd het gebruik van waterstof praktischer te maken met een draagbare waterstofpatroon. Zodra het concept door uitgebreide tests is gevalideerd, hoopt Toyota het product op de markt te brengen voor een breed scala van toepassingen, zowel binnenshuis als buitenshuis. Tests in de echte wereld zullen onder meer worden uitgevoerd in de intelligente, op de mens gerichte stad – Woven City – die de groep aan het bouwen is in Susono City, in de prefectuur Shizuoka in Japan.
>> LEES OOK – Japanse constructeurs bundelen krachten voor toekomst verbrandingsmotor
Koolstofneutraal en veelzijdig
Voor Toyota en Woven Planet heeft waterstof veel voordelen in termen van koolstofneutraliteit – als het wordt geproduceerd uit hernieuwbare energie – en veelzijdigheid: brandstofcellen voor elektriciteitsproductie, brandstof, enz. Aangezien waterstof geen CO2 maar alleen waterdamp veroorzaakt, is het een veelzijdig alternatief voor – conventionele of solidstate – batterijen, maar het vereist de totstandbrenging van een echte infrastructuur voor productie, vervoer en distributie.
Met dat in gedachten hebben Toyota en Woven Planet de draagbare waterstofcassette ontwikkeld, die verschillende voordelen heeft:
- Compacte afmetingen: 400 mm hoog en 180 mm in diameter
- Lichtgewicht en gemakkelijk te dragen: 5 kg
- Gestandaardiseerde en gemakkelijk vervangbare behuizing
- Gemakkelijk vervoerbare energie en de mogelijkheid om waterstof overal mee naartoe te nemen zonder zware infrastructuur (pijpen, tanks, enz.)
- Mogelijkheid om patronen met verschillende capaciteiten aan te bieden
- Een kleinschalige infrastructuur kan voorzien in de energiebehoeften in afgelegen, niet-geëlektrificeerde gebieden en kan snel worden ingezet in geval van een ramp.
Niet alleen voor auto's
Dit concept zou het gebruik van waterstof voor vele toepassingen vergemakkelijken, zowel in de automobielindustrie als op andere gebieden, zoals de stroomvoorziening van gebouwen, generatoren of gemotoriseerde toestellen en apparatuur. Toyota is echter niet de enige die hieraan werkt. De start-up NAMX en het designhuis Pininfarina hebben een soortgelijk concept bedacht voor de HUV – Hydrogen Utility Vehicle – die onlangs door NAMX werd gepresenteerd en verwisselbare waterstoftanks biedt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!