Er is vaak gezegd dat de brandstofcel op waterstof het beste emissievrije alternatief is naast de batterij-elektrische wagen, in het bijzonder voor zware en bedrijfsvoertuigen. Toyota heeft dit begrepen en gaat een Hilux pick-up ontwikkelen die is uitgerust met de nieuwste generatie brandstofcellen van het merk - waarschijnlijk die van de Toyota Mirai - om de relevantie van een dergelijke technische optie te onderzoeken.
>> Lees ook onze gedetailleerde test van de Toyota Mirai (2021)
Britse financiering en Belgische steun
Toyota zal het Hilux FCEV-project (Fuel Cell Electric Vehicle) uitvoeren in het Verenigd Koninkrijk, waar de constructeur financiering ontvangt van de Britse overheid in het kader van het APC-programma (Advanced Propulsion Centre) voor de ontwikkeling van emissievrije voertuigen. Het technische gedeelte - integratie van de waterstofbrandstofcel, boordsystemen, enz. - zal echter worden ondersteund door het R&D-centrum van Toyota Motor Europe in Zaventem. Toyota zal ook een beroep doen op externe technische partners zoals Ricardo, ETL, D2H en Thatcham Research.
>> Lees ook - Honda lanceert CR-V op waterstof
Waterstof en bedrijfsvoertuigen
De keuze voor een brandstofcel op waterstof is zeker een interessant ontwikkelingstraject in de context van emissievrije mobiliteit voor bedrijfsvoertuigen. Deze werkinstrumenten zijn namelijk niet erg compatibel met de beperkingen van elektrische voertuigen op batterijen. Niet alleen vergt het opladen tijd en zal het moeilijk zijn om de infrastructuur voor snelladen moeilijk voldoende te ontwikkelen om aan de behoeften van elektrische bedrijfsvoertuigen te voldoen, maar de batterijtechnologie en -materialen zijn daarnaast nog steeds bijzonder duur. En dat tast de winstgevendheid van de bedrijven aan die deze voertuigen moeten inzetten.
Bovendien brengt een conventionele batterij aardig wat gewicht met zich mee, wat het toegestane laadvermogen van deze bedrijfsvoertuigen vermindert. Waterstof is daarmee een zeer interessante optie. Des te meer omdat de ontwikkeling van een distributienet zeer snel kan verlopen, aangezien dit kan gebeuren op basis van het bestaande fossiele brandstofnet zonder afhankelijkheid van het openbare elektriciteitsnet. Het enige struikelblok, dat met batterij-elektrische voertuigen wordt gedeeld, is de kwestie van de productie van industriële hoeveelheden groene waterstof, de enige die echte koolstofneutraliteit kan waarborgen. Vooral omdat de energie-efficiëntie van waterstof een pak lager ligt tegenover batterijen (30% tegenover 76% well-to-wheel).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!