Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Toyota ontwikkelt een Hilux op waterstof

Geschreven door Yeelen Möller op 02-12-2022

Toyota gaat in het VK een Hilux pick-up testen die is uitgerust met een brandstofcel op waterstof, met behulp van het ontwikkelingscentrum van het Japanse merk in Zaventem.

Er is vaak gezegd dat de brandstofcel op waterstof het beste emissievrije alternatief is naast de batterij-elektrische wagen, in het bijzonder voor zware en bedrijfsvoertuigen. Toyota heeft dit begrepen en gaat een Hilux pick-up ontwikkelen die is uitgerust met de nieuwste generatie brandstofcellen van het merk - waarschijnlijk die van de Toyota Mirai - om de relevantie van een dergelijke technische optie te onderzoeken. 

>> Lees ook onze gedetailleerde test van de Toyota Mirai (2021)

Britse financiering en Belgische steun

Toyota zal het Hilux FCEV-project (Fuel Cell Electric Vehicle) uitvoeren in het Verenigd Koninkrijk, waar de constructeur financiering ontvangt van de Britse overheid in het kader van het APC-programma (Advanced Propulsion Centre) voor de ontwikkeling van emissievrije voertuigen. Het technische gedeelte - integratie van de waterstofbrandstofcel, boordsystemen, enz. - zal echter worden ondersteund door het R&D-centrum van Toyota Motor Europe in Zaventem. Toyota zal ook een beroep doen op externe technische partners zoals Ricardo, ETL, D2H en Thatcham Research.

>> Lees ook - Honda lanceert CR-V op waterstof

Waterstof en bedrijfsvoertuigen

De keuze voor een brandstofcel op waterstof is zeker een interessant ontwikkelingstraject in de context van emissievrije mobiliteit voor bedrijfsvoertuigen. Deze werkinstrumenten zijn namelijk niet erg compatibel met de beperkingen van elektrische voertuigen op batterijen. Niet alleen vergt het opladen tijd en zal het moeilijk zijn om de infrastructuur voor snelladen moeilijk voldoende te ontwikkelen om aan de behoeften van elektrische bedrijfsvoertuigen te voldoen, maar de batterijtechnologie en -materialen zijn daarnaast nog steeds bijzonder duur. En dat tast de winstgevendheid van de bedrijven aan die deze voertuigen moeten inzetten.

Toyota Hilux Hydrogen

Bovendien brengt een conventionele batterij aardig wat gewicht met zich mee, wat het toegestane laadvermogen van deze bedrijfsvoertuigen vermindert. Waterstof is daarmee een zeer interessante optie. Des te meer omdat de ontwikkeling van een distributienet zeer snel kan verlopen, aangezien dit kan gebeuren op basis van het bestaande fossiele brandstofnet zonder afhankelijkheid van het openbare elektriciteitsnet. Het enige struikelblok, dat met batterij-elektrische voertuigen wordt gedeeld, is de kwestie van de productie van industriële hoeveelheden groene waterstof, de enige die echte koolstofneutraliteit kan waarborgen. Vooral omdat de energie-efficiëntie van waterstof een pak lager ligt tegenover batterijen (30% tegenover 76% well-to-wheel).

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten