Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Volvo test draadloos opladen in Göteborg

Geschreven door Frédéric Kevers op 03-03-2022

Park & Charge, dat is het idee achter de draadloze laadtechnologie die Volvo de komende drie jaar gaat testen in Göteborg. Het proefkonijnen van dienst is een vloot elektrische Volvo's XC40 Recharge, die in de Zweedse hoofdstad ingezet worden als taxi.

Het opladen van elektrische voertuigen is een van de grootste uitdagingen van de mobiliteit van morgen en er zijn verschillende oplossingen met specifieke voor- en nadelen. Draadloos opladen wordt gezien als een potentieel wondermiddel voor stedelijke omgevingen, maar van een echte doorbraak is vooralsnog geen sprake. Daarom start Volvo met een testproject in de Zweedse hoofdstad Göteborg, waar een vloot van Volvo's XC40 Recharge ingezet zal worden als taxi. De wagens rijden ongeveer 100.000 kilometer per jaar en zullen drie jaar opgevolgd worden.

LEES OOK Test Volvo XC40 Recharge (2020)

De draadloze technologie wordt geleverd door het Amerikaanse Momentum Dynamics, dat ook als toeleverancier fungeerde bij een vergelijkbaar project in het Noorse Oslo. Daar bestaat de vloot niet uit Volvo's XC40, maar wordt er getest met de elektrische Jaguar I-Pace.

Volvo XC40 Recharge Park & Charge

Beperkt laadvermogen

Het principe is eenvoudig: de elektrische Volvo-taxi's krijgen speciale parkeerplaatsen met draadloze oplaadtechnologie. Zodra ze geparkeerd zijn, begint het opladen van de batterij (Park & Charge). Het grote voordeel: je hoeft niet aan de slag met een stekker, waardoor de taxibestuurder niet uit zijn voertuig hoeft te komen tijdens het laadproces. Tenzij hij een koffie wil gaan drinken, uiteraard. De draadloze technologie maakt gebruik van een onder het wegdek geplaatst toestel, waardoor er geen nood is aan installaties die aan de muur hangen of rechtop staan. Ook van kabels is geen sprake meer, zodat er meer mogelijkheden zijn om de stedelijke ruimte netjes in de vullen. Denk vooral aan voetgangers en fietsers.

LEES OOK Inductieladen voor elektrische auto's, wordt dat wat?

Nu is het laadvermogen niet vergelijkbaar met dat van de jongste generatie snellaadstations (+300 kW). Volgens de berekeningen van Volvo kan het draadloze systeem laden aan ongeveer 40 kW. Het testproject in Göteborg moet aantonen of dat ook genoeg is voor wagens die ongeveer 12 uur per dag actief zijn als taxi.

Volvo XC40 Recharge Park & Charge

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten