Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / 3 prangende vragen aan Elon Musk, CEO Tesla

Geschreven door Tony Verhelle op 28-09-2015

Elon Musk is in België gepasseerd. We maakten van de gelegenheid gebruik om hem te interviewen, over zijn plannen in Europa en zijn mening op de Volkswagen-affaire die de autosector op zijn grondvesten doet daveren.

1. Vrijdag 25 september bracht u een bezoek aan België. U liet daarbij hoopgevende geluiden horen betreffende een eventuele Tesla-vestiging. Meent u dat echt?

Elon Musk: Vanaf de helft van volgend jaar beginnen we uit te kijken naar bijkomende productiefaciliteiten in Europa. De reden is dat de transportkosten vanuit Fremont (Californië) te zwaar doorwegen en dat we dus lokale productiecapaciteit willen. Als ons kleiner en goedkoper model (voorlopig Model 3 gedoopt, nvdr.) eind 2017 op de markt komt, zouden we bijkomende productiecapaciteit kunnen gebruiken, maar ook een batterijfabriek in Europa. En België is een van de vijf landen die daarvoor op mijn lijstje staan.

2. Wat is uw commentaar bij de Volkswagen-affaire die plots is ontploft en die blijkbaar de hele auto-industrie lijkt te treffen?

E.M.: Wat “dieselgate” in de eerste plaats aanduidt, is dat de ontwikkeling van de verbrandingsmotor tegen zijn fysieke grenzen botst en dat is al enkele jaren het geval. Mijn analyse van dit voorval met VW is dat de motoringenieurs er al enkel jaren onder een grote druk staan en dat ze tegen een muur zijn gereden. Ik ijver in de autosector al meerdere jaren voor een fundamentele overstap, namelijk naar de elektrische aandrijving. Misschien is dieselgate de “katalysator” waar ik al zo lang zit op te wachten, die de hele beweging in een hogere versnelling brengt.

3. Tesla verliest al jaren geld en recent moest nog een kapitaalverhoging doorgevoerd worden. Toch gaat uw aandeel nog omhoog. Wat is uw uiteindelijke doel en moet u dan geen verantwoording afleggen aan de aandeelhouders?

E.M.: Ons doel is niet de winst op zichzelf. Wij willen de overgang naar een elektrische mobiliteit een handje helpen door met onze producten druk uit te oefenen op de markt. Op korte en middellange termijn wil ik meer wagens verkopen aan een lager prijskaartje, maar uiteindelijk zal ik ook mijn aandeelhouders moeten tevreden stellen. Ik reken erop ergens halfweg 2016 break-even te draaien en tegen 2020 ook substantiële dividenden te kunnen geven aan degenen die in ons geloofden. Maar daarvoor wordt alles geherinvesteerd.

Het uitgebreide interview met Elon Musk kan u lezen in AutoGids van 10 november.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten