Het ingenieurswerk van Francesco Contino aan de katholieke universiteit van Louvain-la-Neuve is op twee assen gericht: alternatieve brandstoffen om de CO2-uitstoot te verminderen, en oplossingen om de verbranding schoner te laten verlopen. “Dat gaat van fundamentele zaken tot het bedenken van praktische toepassingen voor de industrie”, legt hij uit. In zijn ogen is het belangrijk om op twee assen te werken om de huidige uitdagingen het hoofd te kunnen bieden. De eerste as is “de reële uitstoot van voertuigen benadrukken, door waarheidsgetrouwe informatie te geven met waardeschalen van alle vervuilende stoffen”. Dat zal de industrie er volgens hem namelijk toe aanzetten om oplossingen te zoeken.
De tweede as is afstappen van fossiele brandstoffen. Dat zou kunnen gebeuren met synthetische brandstoffen geproduceerd met overtollige energie (e-fuel). Hij wijst er ook op dat “niets aardolie kan kloppen wanneer het gaat om de hoeveelheid energie in één liter; het is de manier die de natuur heeft gevonden om energie op te slaan”. Het is mogelijk om alternatieve brandstoffen te maken zonder koolstof (waterstof, ammoniak) of met gerecycleerde koolstof (methaan, methanol). Tenslotte gelooft hij niet in een volledige omschakeling naar elektrisch rijden in 2030. Er zal volgens hem steeds meer diversiteit komen in de komende 20 jaar. En tegen 2050 zullen sommige oplossingen hun doeltreffendheid hebben bewezen of bevestigd, terwijl anderen zullen worden achtergelaten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!