Adrian van Hooydonk is niet bepaald een jobhopper. De Nederlander ging in 1992 aan de slag bij BMW en coördineert er 31 jaar later nog altijd de designactiviteiten van de groep – inclusief die van Mini, Rolls-Royce en BMW Motorrad. Zo stond hij mee aan de wieg van het populaire X-gamma, pionierende hij de i-modellen en tekende hij controversiële designs zoals de huidige BMW 7-Reeks en de XM.
LEES OOK Test BMW XM V8 Hybrid (2023) - de strafste M ooit
Vooruitkijken is essentieel in zijn job, om vandaag concepten en vormen te bedenken die over tien jaar nog relevant zijn. Gas terugnemen staat dan ook niet in het woordenboek van de 58-jarige Delftenaar, die naar eigen zeggen nu pas voor de grootste uitdaging van zijn BMW-carrière staat.
Als u ons zou vertellen dat het leukste deel van uw job al voorbij is, dan geloofden we dat allicht meteen. Maar het tegendeel is blijkbaar waar?
“De transformatie die zich vandaag aandient, slaat werkelijk alles op het vlak van technologie en business. Er komen constant nieuwe spelers bij, niet het minst uit China, die onze branche de komende jaren danig onder druk gaan zetten. Daarom moeten we de merken van de BMW Group als het ware opnieuw uitvinden, met frisse designs en uitgekiende oplossingen. Maar zoals je allicht weet, houden ontwerpers ervan om met gewaagde ideeën te komen die inspelen op technologische innovaties. Bij Mini hebben we die horde trouwens al genomen, waarvan later in 2023 akte.”
LEES OOK Mini bevestigt specs van elektrische Cooper E en Cooper SE
Daarover gesproken, kunt u al wat meer details geven over de volgende generatie Mini’s en Rolls-Royces?
“Mini komt dit jaar nog met twee elektrische nieuwigheden die uitgerust zijn met een toekomstgericht interieur en een volledig nieuwe gebruiksinterface. De ontwerpstudie Mini Aceman uit 2022 (een kleine elektrische cross-over, red.) geeft al een goed beeld van een van die modellen. Rolls-Royce schuwt de verandering evenmin, zoals de Spectre met zijn batterij-elektrische aandrijflijn heeft aangetoond. Dat is trouwens de gemeenschappelijke deler van beide merken, die tegen 2030 volledig aan de stekker gaan.”
LEES OOK Test Rolls Royce Spectre (2023) - elektrisch meesterwerk?
En dan nu de hamvraag: wat hebt u allemaal voor BMW in petto?
“Bij BMW trekken we alle registers open, zowel qua techniek als qua design. Daarvoor is de conceptcar i Vision Dee van begin dit jaar alvast een goede indicatie op het vlak van digitale innovaties, terwijl we op de IAA van München in september nog een bredere kijk op de toekomst gaan geven. Ook daarbij zijn de kernwoorden ‘elektrisch’ en ‘digitaal’, maar eveneens ‘duurzaam’ en zelfs ‘circulair’. Meer kan ik daar voorlopig niet over kwijt, maar je merkt dat mijn werk na 30 jaar nog altijd even spannend is als de dag dat ik op de designafdeling van BMW begonnen ben.”
LEES OOK Conceptcar iVision Dee toont de BMW-toekomst
In het licht van die conceptcars en recente lanceringen lijkt de nieuwe 5 Reeks bijna behoudsgezind, niet?
“De 5-Reeks is een van de kernmodellen van BMW. Een auto voor mensen die ons merk al lang trouw zijn en allicht al een paar 5-Reeksen hebben gehad. Ze houden van rijden in het algemeen, over langere afstanden en in Duitsland ook bij hogere snelheden. Ik zou het design niet meteen behoudsgezind noemen, maar wel elegant en sportief tegelijkertijd. Het model ondersteunt nu ook alle aandrijflijnen, van mildhybride over PHEV tot BEV, maar doet dat allemaal in een en dezelfde carrosserievorm. Bovendien willen we weer iets meer afstand creëren tussen de 5 en de 7, die dezelfde basis gebruikt, maar beduidend statiger is vormgegeven.”
LEES OOK BMW stelt de nieuwe generatie van de 5 Reeks voor
Aan de binnenkant durft de nieuwe BMW 5 Reeks al iets meer, maar een schermfestijn is het niet geworden.
“Als het op de interieurs van BMW aankomt, dan hebben we een duidelijke visie: die moeten op de bestuurder gericht blijven. Driver-centric heet dat in het vakjargon, om alle functies binnen handbereik te houden. Vroeger deden we dat door het hele dashboard naar de bestuurder toe te richten, vandaag werken we met gebogen of curved displays. In een volgende generatie gaan we de voorruit gebruiken om extra informatie te projecteren. Beschouw het als een uitbreiding van de bestaande head-updisplays, die veiliger in gebruik zijn dan waarschuwingen op het dashboard of via schermen. Handen op het stuur en ogen op de weg blijven de deviezen voor onze nieuwe wagens.”
LEES OOK BMW gelooft niet langer is enorme displays
Tot slot, hoe is het idee tot slot ontstaan om eens een shooting brake op basis van de Z4 te creëren?
“Het Concorso d’Eleganza (van Villa d’Este, red.) is een van die zeldzame evenementen waar liefhebbers van auto’s en design samenkomen. De ideale plek, zo vonden we, om nog eens een one-off te presenteren in de vorm van de BMW Concept Touring Coupé. Een project dat we in 10 maanden gerealiseerd hebben met de hulp van Italiaanse specialisten zoals de interieurontwerpers van Poltrona en de leerlooiers van Schedoni voor de bagagestukken. De conceptcar is trouwens ook met hand gebouwd in Italië en doet dromen van Europese roadtrips met zijn tweeën, zoals veel bezoekers die ondernemen om naar het concours aan het Comomeer te komen. Voorlopig hebben we er geen productieplannen voor, maar zeg nooit nooit…”
LEES OOK BMW Concept Touring Coupé is Z4 Shooting Brake
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!