Een Chinees merk als MG lanceert een elektrische auto voor de prijs van een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor. Wanneer doet Citroën dat?
“Van de volgende Citroën C3, die nog in de loop van 2023 gelanceerd wordt, willen we dat ook kunnen doen. Maar het is voor ons een fundamentele uitdaging om een instapmodel te maken dat aantrekkelijk en competitief is, en waaraan we ook nog iets kunnen verdienen. De kostprijs van batterijen is aan het zakken, maar niet zoveel als we zouden willen, want de grondstoffenprijs is door het dak gegaan."
"Daarom moeten we ook inzetten op efficiëntie en op laadsnelheid, het juiste batterijformaat kiezen, en daarmee een product samenstellen dat niet compleet onbereikbaar is voor de consument. Het is dezelfde oefening die we al honderd jaar maken, alleen worden de kaarten vandaag wel héél snel herschud. In elk geval is de samenleving er klaar voor. Veel jongeren willen bijvoorbeeld geen fast fashion meer, maar duurzame kleding. Dat zijn onze klanten van morgen.”
Ford stopt met de Fiesta omdat er niet genoeg meer aan te verdienen valt. Hoe lukt dat voor Citroën dan met de C3, die in dezelfde categorie zit?
“We verdienen er geld mee omdat we een stabiel volume hebben over een lange periode, en een heel efficiënte fabriek in Slowakije, onze grootste van Europa. Daarmee lukt het. Hij zit ook op een goed prijsniveau.”
Auto’s zijn de jongste jaren wel flink duurder geworden, niet?
“We houden altijd in de gaten hoeveel maanden salaris je nodig hebt om er één te kopen. In Frankrijk is dat voor een auto gemiddeld 17 maandlonen, waarmee ik het minimumloon bedoel. In het geval van de C3 is dat 9,5 maanden, terwijl dat vijf jaar geleden nog het loon van 11,5 maanden was. In dat opzicht is de C3 dus betaalbaarder geworden.”
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!