Audi Sport is een volwaardige dochter van Audi AG. Het filiaal blaast dit jaar veertig kaarsjes uit, want het werd opgericht in 1983 – toen nog onder de naam ‘Quattro GmbH’. Destijds diende die structuur vooral om de naam ‘Quattro’ te kunnen vastleggen. Auto’s werden er in eerste instantie niet gebouwd, wel accessoires, spelletjes, golfclubs, enzovoort. Pas in 1995 begon Quattro GmbH met de ontwikkeling van zijn eerste eigen auto, die trouwens nog geen RS heette, maar S6 Plus. Zo begon de eigenlijke productiestart van sportieve modellen bij Quattro GmbH, ook al werd die S6 nog niet in eigen ateliers vervaardigd, maar rolde hij gewoon van de band tussen de ‘normale’ Audi’s. Op een eerste model met een echte link naar het sportwagenuniversum was het wachten tot de RS4 ‘B5’ uit 1999, met zijn 2.7-biturbo van 381 pk, die deels ontwikkeld was in samenwerking met… Cosworth. Intussen is er heel wat water naar de zee gevloeid, zo blijkt ook uit het gesprek dat we hadden met Sebastian Grams, sinds 2021 Managing Director bij Audi Sport.
Hoe gaat de portfolio van de door Audi Sport ontwikkelde RS-modellen voor de openbare weg er in de nabije toekomst uitzien?
“In 2022 hebben wij meer dan 45.000 auto’s verkocht. En tegen 2026 zitten er tien nieuwe modellen in de pijplijn. Waarbij ook wij duidelijk de bocht maken naar elektrificering, hetzij gedeeltelijk, hetzij geheel. Tegen 2030 zullen alle RS-modellen geheel of gedeeltelijk geëlektrificeerd zijn. Er komen dus enerzijds plug-inhybride RS-modellen, en anderzijds volledig elektrische. De keuze van de aandrijftechnologie hangt van model tot model af; de bedoeling is onze klanten de best mogelijke technische oplossing aan te bieden.”
Spreken over passie voor de auto bij een model zonder motorklank en zonder enig ‘mechanisch’ gevoel, dat lijkt me niet evident…
“Dat is een uitdaging, dat klopt. Maar we hebben veel geleerd van de RS e-Tron GT, die goed ontvangen is als elektrische high performance-auto, durf ik zeggen. Een derde van alle verkochte e-Tron GT’s is een RS-versie, wat ik toch een erg goed signaal noem. Uiteraard heb je in zo’n auto niet meer de motorklank, maar we werken aan specifieke geluiden voor het elektrische RS-universum. En ja, dat zal een kunstmatig geluid zijn. Maar ik ben absoluut niet bang voor de komst van elektriciteit, die ons tal van mogelijkheden zal bieden qua rijmodi, engineering, weggedrag, aanpassingen aan de wensen van klanten, enzovoort. Met een elektrische aandrijving kun je met veel meer parameters spelen dan met een verbrandingsmotor; de waaier is veel uitgebreider.”
Hoe staat Audi Sport tegenover e-fuels, die synthetische brandstoffen waarover je van alles hoort beweren?
“We zijn er a priori niet tegen. Maar ik denk niet dat e-fuels de oplossing zullen zijn voor nieuwe en toekomstige auto’s. Ik zie dergelijke brandstoffen eerder als een middel om het bestaande wagenpark op te laten rijden. Er zijn in de wereld nog miljoenen auto’s die ergens rondrijden; we kunnen niet zomaar doen alsof die niet bestaan. Van de ene dag op de andere iedereen doen overstappen op elektrische aandrijving is trouwens niet mogelijk; de vernieuwing van die vloot zal decennia in beslag nemen. Dus ja, e-fuels als overgangsbrandstof, waarom niet? Voor onze nieuwe modellen kiezen wij daarentegen voluit voor elektrificering. Al blijven we uiteraard opvolgen wat onze collega’s bij Porsche doen met e-fuels. We werken daarvoor trouwens samen met hen, maar onze productstrategie is heel duidelijk, en daar wijken we niet van af.”
Lees het volledige interview, waarin ook wordt gesproken over klantenraces, de Formule 1 en elektrische S- en RS-modellen, in AutoGids #1129.
Foto’s: Tobias Sagmeister
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!