Het werk van de ingenieurs van de afdeling 'Vehicle Dynamics' bij het Ford-testcentrum in Lommel bestaat uit de ontwikkeling van het rijgedrag van alle Europese modellen van het merk, van het comfort tot de besturing.
“We zijn vanaf dag één betrokken bij het ontwikkelingsproces van een nieuw model en volgen de kwaliteit op totdat het model uit productie gaat. We gebruiken grotendeels computermodellen, maar ook tests en evaluaties op de testpistes”. Naast het puur technische werk moeten de ingenieurs van Ford ook rekening houden met reacties van klanten op nieuwe technologieën (op basis van enquêtes) en op de doelstellingen die moeten worden gehaald. Zo is er bijvoorbeeld de overgang van de hydraulische stuurbekrachtiging naar een elektrisch systeem: "Daar was onderzoek voor nodig om complexe algoritmen te gebruiken om een natuurlijk gevoel te creëren." Alle elementen van een auto worden getest en bestudeerd, inclusief de banden. Echter "moet de ontwikkeling steeds sneller gaan". Het proces is dus efficiënter geworden, 25 jaar geleden duurde het nog 7 jaar, tegenwoordig moet het werk gebeurd zijn op 2,5 jaar tijd. Geert Van Noyen ziet de auto evolueren richting elektrificatie, steeds meer actieve rijhulpmiddelen en connectiviteit. "Qua ontwikkeling zullen fysieke prototypes nog verder worden verminderd, waardoor het gebruik van complexe voertuigsimulatoren zal toenemen."
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!