Joachim Demuynck werkt – na een ingenieursopleiding aan de universiteit van Gent en een carrière bij Toyota – voor het AECC (Association for Emissions Control by Catalyst). Deze organisatie overkoepelt de Europese bedrijven die werken aan technologieën voor uitlaatgasnabehandeling. Hij voert tests uit om aan te tonen hoe laag de uitstoot is van voertuigen met een verbrandingsmotor dankzij filters en katalysatoren van de jongste generatie.
"Tijdens mijn doctoraat aan de UGent deed ik fundamenteel onderzoek naar de verbranding van alternatieve brandstoffen zoals waterstof of alcoholen in benzinemotoren. Bij Toyota heb ik gewerkt aan de laatste fasen van het ontwikkelingsproces om de dieselmotor van de Yaris en Auris aan te passen aan de Euro 6-wetgeving."
Hij stelt zijn wetenschappelijke informatie over de jongste filter- en katalysetechnologie ter beschikking om “bij te dragen aan de gesprekken over de volgende stappen in de Europese wetgeving op het vlak van uitstoot, Euro 7”. Hij stelt namelijk vast “dat het voor wetgevers niet eenvoudig is om zich bewust te worden van de technologische werkelijkheid”. Hij is ervan overtuigd dat het mogelijk is om de impact van auto's op "de mens, het milieu en het klimaat" te verminderen. Maar dat er geen "zilveren kogel" is. Hij gelooft eerder in multimodaliteit en een mix van technologieën, dan in de "polarisatie" die we vandaag de dag zien.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!