Olivier Archambeau, professor aan de universiteit Paris 8 en auteur van het boek “Une Géographie de l’automobile”, is gespecialiseerd in zware auto-industrie en in het observeren van de aarde via beelden. De geograaf stelt een groeiende en zelfs splijtende kloof vast tussen de mobiliteit van stadsbewoners en van mensen die op het platteland leven. De evolutie die hij opmerkt, is die van een ideologie waar zich verplaatsen tegenwoordig “niet goed is”.
Het is dus ook een kwestie van de vrijheid om zich individueel te verplaatsen. “Er zijn namelijk steeds meer technologische barrières”, of steden die zich opwerpen als “versterkte burchten” waar bepaalde voertuigen nog maar beperkt in mogen. Dat geeft een probleem: hoe vrijwaar je de zelfstandigheid van elke burger ondanks de ongelijke ruimteverdeling?
Evenzo is er een andere relatie met de auto in ontwikkelingslanden, waar de flexibiliteit van het gebruik ervan een sleutelrol speelt bij het reizen. Hij wees ook op het uitvallen van het spoorwegnet "zonder alternatief, behalve de auto". Hij is van mening dat dit verband houdt met een inconsequent beleid en een obsessie voor de rentabiliteit van het spoorvervoer, wat hij als een "fout" beschouwt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!