Het team van Patrick Hendrick kon deelnemen aan het Microcab-project rond een kleine auto met brandstofcel ontwikkeld met de universiteit van Coventry (Groot-Brittannië). Vandaag richt hij zich op grotere voertuigen met het bedrijf Van Hool: bussen voor de MIVB. Bussen zijn bijzonder geschikt voor deze oplossing. Hij stelt vast dat waterstof de voorbije twee jaar opnieuw meer aandacht krijgt “omdat de technologie enorm is geëvolueerd”.
Er bestaan twee fundamenteel verschillende technologieën om met waterstof te werken: enerzijds het gebruik van H2 in gasvorm om brandstofcellen aan te drijven, en anderzijds vloeibare waterstof om te verbranden in een ‘klassieke’ motor. Die laatste oplossing is op dit moment opgegeven door de autosector, maar zou volgens hem nog kunnen terugkeren onder de motorkap van auto’s.
De productie van groene waterstof moet echter wel worden georganiseerd. "We kunnen bijvoorbeeld gebruik maken van offshore windmolenparken die zijn aangesloten op elektrolysers in de buurt van de kust. Een ander cruciaal punt dat moet worden aangepakt is de standaardisatie van normen. Voor dit alles zou een politieke impuls nodig zijn "door grote H2-projecten te lanceren". Sommige ministeriële kabinetten besteden hier steeds meer aandacht aan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!