Pierre Lannoy is lid van het onderzoekscentrum METICES van het Sociologisch Instituut van de Brusselse universiteit ULB en medeauteur van “Sociologie de l’automobile”. Hij was eerst geïnteresseerd in de transformatie van steden voordat hij de plaats van de auto bestudeerde en zijn onderzoeksgebied uitbreidde naar mobiliteit. "Historisch gezien, is de auto vaak het onderzoeksdomein van ingenieurs geweest. Maar vandaag de dag doen we steeds vaker een beroep op de menswetenschappen."
De openbare ruimte is dus een plek die gedeeld moet worden, waar iedereen zijn plaats moet vinden. "De automobilist moet leren dat de weg niet exclusief voor de auto is. Hetzelfde geldt voor fietsers. "Het is niet alleen een kwestie van territorium, maar ook een kwestie van mentaliteit. In dit verband betreurt de heer Lannoy dat er nog steeds geen echte structuur bestaat voor overleg over mobiliteit zoals we die kennen voor de regionale planning, bijvoorbeeld om deze te "democratiseren" in een proces van burgerparticipatie.
Volgens hem moet je voor mobiliteit “niet enkel een infrastructuur voorzien, je moet ook de vraag en dus de mensen begrijpen. Die zijn veel complexer dan robots”. De sociologie kan dus helpen om de uitdagingen en beperkingen te begrijpen bij het gebruik van transport. “Wij pretenderen niet te zeggen wat je moet doen, dat is de rol van de politiek. Maar de openbare ruimte is wel een plaats die moet worden gedeeld en waar elkeen zijn plek moet vinden.”
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!