De Duitse baas van Lamborghini is een gepassioneerd man. Zich bewust van de uitstraling van het merk met de stier wil hij het voortbestaan van verbrandingsmotoren zo lang mogelijk verdedigen en de duurzaamheid van de waarden die de fabrikant uit Sant'Agata Bolognese dierbaar zijn, garanderen.
LEES OOK Lamborghini op het Autosalon van Brussel (paleis 11)
Of ze nu hybride of elektrisch zijn, de toekomstige modellen blijven echte Lamborghini's, zowel qua stijl als qua rijsensaties. Dat belooft Stephan Winkelmann tijdens ons gesprek op het Autosalon van Brussel.
Blijft de Lamborghini Sterrato een uniek geval, of kunnen we in de toekomst meer van dit soort modellen verwachten?
“Eerst en vooral, als het aan mij had gelegen, was deze auto veel eerder op de markt gekomen. Maar er waren veel omstandigheden die ons ertoe brachten hem nu pas te lanceren en dat was een voorbode omdat het de laatste Huracan-variant is, maar ook de laatste Lamborghini die alleen door een verbrandingsmotor wordt aangedreven. Ik denk dat Lamborghini altijd goed is geweest in het onverwachte en de Sterrato maakt deel uit van het DNA van het platform aangezien hij vierwielaandrijving heeft."
"Dus het succes van de Sterrato verbaast me niet, want ik denk dat Lamborghini veel dingen anders kan doen dan anderen. Als u mij vraagt of we de komende jaren nog zoiets gaan doen, zou ik zeggen dat we moeten afwachten. Maar als de vraag is 'wil ik het nog eens doen', dan is het antwoord zeker 'ja'. Ik moet zeggen dat het succes van de Lamborghini Sterrato ongelooflijk is.”
Lamborghini wordt gekenmerkt door een unieke stijl, uitzonderlijke motoren en enigszins ‘brutale’ maar authentiek mechanische rijsensaties. Wat worden de pijlers van het merk in een nieuw geëlektrificeerd tijdperk?
“Ik zou het niet hebben over brutaliteit, maar eerder over een erg emotionele rijervaring. Het gaat natuurlijk om prestaties, maar niet alleen om acceleratietijden of rondetijden. Het gaat meer om de manier waarop je de auto voelt, de perceptie van het rijden in een Lamborghini. Onze taak is nu deze specifieke link te vertalen naar onze toekomstige hybride auto's en later naar onze elektrische producten."
LEES OOK Gelekt: patenttekeningen opvolger Lamborghini Aventador
"Met de nieuwe technologieën die in de komende jaren zullen verschijnen, zijn wij ervan overtuigd dat dit mogelijk is. Maar het is aan ons om te bewijzen dat een elektrische Lamborghini nog altijd een echte Lamborghini kan zijn.”
Met welke specifieke technologieën of kenmerken kan Lamborghini ervoor zorgen dat die latere elektrische modellen echte Lamborghini's blijven?
“Wij verdelen de Lamborghini-modellen in twee categorieën. Ten eerste zijn er de supercars, zoals de Aventador en de Huracan. Daarvoor zullen we proberen het hybridesysteem zo lang mogelijk te behouden en zullen we werken aan duurzame en synthetische brandstoffen om de verbrandingsmotoren te behouden. Dus voor de pure, emotionele sportwagens zou dit een manier kunnen zijn om onze Lamborghini-touch te behouden."
"Voor de tweede categorie, de auto’s die zich meer lenen voor ‘dagelijks’ gebruik, zoals de Urus, zien we elektrificatie als een belangrijk element. Wat duurzaamheid betreft, gelooft Lamborghini sterk dat het essentieel is, zelfs voor een wat volumes betreft klein merk, om voorop te blijven. Niet alleen vanwege de wetgeving. En we geloven dat we voor dat soort auto’s de emotie die we nu hebben, kunnen reproduceren met een elektrische aandrijving. We moeten het nog bewijzen, natuurlijk. Maar met de nieuwe technologieën, voor batterijen, software en digitalisering, zijn wij ervan overtuigd dat het mogelijk zal zijn.”
Zou Lamborghini, nu Rimac sterk verbonden is met het de VW-groep, kunnen profiteren van de knowhow van de Kroatische start-up voor zijn elektrische of geëlektrificeerde modellen?
“Als autofabrikant moet je beslissen of je ‘maakt of koopt’. En natuurlijk maakt het 'maken' deel uit van ons DNA. Maar voor sommige dingen moet je ook kopen. En dat is het voordeel van deel uitmaken van een groot concern als Volkswagen. Wij kunnen intern inkopen om te profiteren van de door de groep ontwikkelde technologieën en knowhow, zoals platformen, enzovoort. Maar wij kunnen ook buiten de groep inkopen."
LEES OOK Test: Lamborghini Urus Performante (2023)
"Rimac is een potentiële leverancier in deze tweede categorie en blijft op hetzelfde niveau als de andere externe partners/leveranciers. De keuze voor Rimac of een andere hangt dus alleen af van wat we van plan zijn en wat we nodig hebben om het te kunnen doen.”
De Lamborghini Urus is de melkkoe van het merk. Zal de door deze SUV gegarandeerde cashflow de komst van nieuwe, elegantere en emotionelere modellen mogelijk maken, zoals een (elektrische?) productieversie van de Estoque uit 2008 bijvoorbeeld?
“Wij willen graag een vierde model, maar het wordt geen berline zoals de conceptcar Estoque, omdat die categorie minder belangrijk wordt dan die van de SUV’s. Dus als wij een vierde model voorstellen, waarover met de groep wordt gesproken, zou het een GT 2+2 zijn met een verhoogde bodemvrijheid. Dat zou een nieuw type carrosserie opleveren, maar ook een nieuw type auto. En volgens mij zou het perfect passen bij Lamborghini's geschiedenis om een paar GT-auto's te hebben en niet alleen supercars.”
LEES OOK Flashback: Lamborghini Asterion (2014)
Lamborghini maakt zijn debuut in de categorie Hypercar en zal in de 24 Uur van Le Mans strijden om de overwinning tegen Ferrari, Porsche, enzovoort. Welke invloed heeft de betrokkenheid in de autosport gehad op het imago en de verkoop van het merk?
“Om te beginnen zijn er verschillende redenen om een competitieafdeling op te richten. Ten eerste hebben we in 2009, vanwege de visibiliteit, besloten om officieel in de autosport te stappen. Dat was belangrijk omdat je zo kunt laten zien wat je kunt. We zijn begonnen met onze Lamborghini Super Trofeo-reeks, die wereldwijd is gegroeid. We zijn doorgegaan met de GT3 omdat de Lamborghini Huracan een goede basis bleek te zijn. Voorts denken we met de LMDh dat het een goede keuze is omdat het gaat om het testen van materialen, betrouwbaarheid en hybride aandrijflijnen en omdat de kampioenschappen wereldwijd zijn.”
“Natuurlijk werpen deze verbintenissen niet direct hun vruchten af in termen van verkoop, maar wel op de lange termijn. Wat ook belangrijk is aan onze motorsportactiviteiten, is dat ze onze fanbase verbreden en Lamborghini onder de aandacht brengen, tenminste als we succesvol zijn. Daartoe ontwikkelen we ons op een zeer gecontroleerde manier. Maar ja, het heeft een invloed op onze verkoop. Ook kunnen we met de racerij verschillende zaken aanbieden aan onze klanten, zoals een programma om een racelicentie te halen, enzovoort.”
“Commercieel gezien was 2022 een recordjaar voor ons, met 9.233 afgeleverde auto's. In België groeiden we met 20%, van 56 naar 68 geleverde auto's. Die groei is natuurlijk belangrijk voor ons, maar het is ook belangrijk dat onze klanten bereid zijn onze auto's te kopen en erop te wachten. Dat is een goede manier om de waarde van onze tweedehandsauto's te waarborgen, wat ook erg belangrijk is. De productie van de Aventador is bijvoorbeeld gestopt en ook voor de Huracan en de Urus zijn we voor 2023 uitverkocht. Dus we richten ons nu op de komende twee jaar, wanneer we moeten beginnen met hybridiseren.”
Wat vindt u van de aanwezigheid van een merk als Lamborghini op het Autosalon van Brussel 2023?
“Dat is een interessant onderwerp, omdat we zien dat de meeste autosalons tegenwoordig niet meer bestaan. Ik was een grote fan van Genève. Voor mij was het heel belangrijk. Maar we zijn blij om hier in Brussel te zijn. Natuurlijk is het meer een B2C-evenement (business-to-customer, red.), maar de organisatoren vertelden ons dat er veel belangstelling was, met veel buitenlandse pers en veel bezoekers. Dus we hopen echt dat het zal blijven doorgaan."
"Voor een klein merk biedt het in korte tijd veel exposure en krijg je veel feedback van klanten. Het helpt je een gevoel te krijgen van wat er gaande is, wat de trends zijn. Maar we moeten zien hoe dit zich zal ontwikkelen, want in Amerika zijn er geen grote evenementen meer zoals vroeger. In Europa lijkt alleen Brussel stand te houden. Er zijn alleen nog evenementen als Pebble Beach en Goodwood, maar dat zijn er niet veel. De enige plek waar autoshows nog succesvol zijn, is China.”
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!