Het basisrijbewijs B verbiedt het besturen van een voertuig met een maximaal toegelaten gewicht van meer dan 3,5 ton. Dat vormt een probleem voor het vervoer van goederen met elektrische voertuigen of voertuigen op waterstof, "vanwege het gewicht van de batterij", aldus federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). Daarom heeft hij een koninklijk besluit ingediend voor een proefproject van drie jaar dat het besturen van (FC)EV- bestelwagens tot 4.250 kg (categorie C1) die op naam van een onderneming staan, voor goederenvervoer toestaat.
Slechts drie jaar
Deze tijdelijke afwijking heeft dus geen betrekking op privégebruik of personenvervoer. Het proefproject heeft tot doel deze technologieën in reële omstandigheden te testen met zo weinig mogelijk beperkingen voor de ondernemingen. Het loopt over drie jaar af, omdat de minister verwacht dat tegen die tijd het gewicht van elektrische voertuigen zal zijn gedaald en de korteketeneconomie zich verder zal hebben ontwikkeld. Hij legt niet uit wat bedrijven over drie jaar moeten doen met hun chauffeurs met rijbewijs B en bestelwagens die vóór 2026 zijn gekocht...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!