Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Traffic Observer H3-D

Geschreven door Olivier Duquesne op 17-10-2009

In Gent werd een systeem getest dat automatisch de profieldiepte van de banden van voorbijrijdende auto's meet. Het werd ontwikkeld op vraag van de Duitse politie en werd met succes getest.

Binnenkort kunnen de politiediensten in ons land wellicht over een nieuw systeem beschikken om voertuigen te controleren. De H3-D "Tyre-Eye", die ontwikkeld werd door Traffic Observer (een fabrikant van radartoestellen), is een toestel dat automatisch de profieldiepte van banden van voorbijrijdende auto's kan detecteren. Het systeem werkt niet voor motorfietsen, maar wel voor auto's, bestelwagens en vrachtwagens (maximum vier wielen per as).

De H3-D Procontour "Tyre-Eye" wordt in de grond geïnstalleerd. Er moet dus vooraf rekening mee gehouden worden bij de bouw van een weg, of men kan bijvoorbeeld gewoon een riooldeksel vervangen door de apparatuur. De installatie neemt een tiental minuutjes in beslag en het systeem kan enkele uren of enkele dagen blijven zitten. Wanneer een voertuig over het rooster rijdt, neemt een laser op hetzelfde moment een afdruk van elk van de banden en meet hij de diepte van de hoofdgroeven. Wanneer die minder dan de wettelijke 1,6 millimeter diep zijn (art. 81.4.1 van het KB van 1/12/1975), wordt het voertuig gefotografeerd door een camera die aan de detector gekoppeld is.

Dit systeem maakt automatisch verbaliseren niet mogelijk. Om te beginnen omdat de wet veranderd moet worden en de metronomische homologatieprocedures moeten worden doorlopen, maar ook omdat er een foutenmarge is in verband met verschillen over heel het loopvlak van de band. Zo volstaat het dat er een steentje vastzit in het loopvlak om een vertekend resultaat te krijgen. Het dient dus enkel om te filteren voor een wegcontrole. Concreet zal de politie de gedetecteerde en gefotografeerde voertuigen tegenhouden alvorens over te gaan tot een manuele controle, en indien nodig te verbaliseren.

De H3-D werd ontwikkeld op verzoek van en met medewerking van de Duitse politie. In België werd het in juni en juli getest in Gent, wat heeft geleid tot 30 processen-verbaal. In 50 procent van de gevallen stonden de versleten banden synoniem voor andere mechanische of administratieve tekortkomingen. Versleten banden zeggen dus vaak veel over de staat van de auto en over de nalatigheid van de eigenaar ervan. Naast repressieve doeleinden kan dit systeem ook worden geïntegreerd op de lijnen van de technische keuringscentra.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten