Voor sigaretten mag je eigenlijk geen reclame meer maken, maar voor bier en andere alcoholhoudende dranken wel - weliswaar binnen een strak omschreven kader waarbij gewezen wordt op de schadelijke gevolgen van alcoholmisbruik. Ook de advertenties voor nieuwe auto's vallen binnen een wettelijk geregeld kader, zodat consumenten niet misleid worden.
In België moet autoreclame voldoen aan richtlijnen zoals het verbod op "verkeerde informatie over de prestaties, prijzen, technische specificaties, milieuvoordelen of de prijs van de geadverteerde wagen". Je moet ook oppassen met het promoten van wat gezien kan worden als "onveilig of roekeloos rijgedrag". Volgens de Europese richtlijn 1999/94/EG moet ook het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot duidelijk vermeld worden.
Den Haag
Maar in Nederland gaan ze een stapje verder. Tegen 2030 wil de stad Den Haag helemaal klimaatneutraal zijn, een door de Partij voor de Dieren (PvdD) gelanceerde doelstelling die een heleboel milieuvriendelijke maatregelen activeert. Waaronder het verbod op reclame voor auto's met een verbrandingsmotor (in een eerste fase gaat het om reclamepanelen in de straat en op het openbaar vervoer). Vanaf 1 januari 2025 mag je er als autoconstructeur nog enkel elektrische auto's adverteren.
Den Haag beperkt zich overigens niet tot een verbod op reclame voor al dan niet hybride auto's met een verbrandingsmotor, ook advertenties voor cruises en vliegreizen worden aan banden gelegd. Ook gasleverenciers passen beter op hun tellen, zelfs reclame voor houtskool is binnenkort verboden. Alles wat een directe CO2-uitstoot heeft, wordt geviseerd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!