Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Vlaams regeerakkoord: ook EV's moeten BIV en Verkeersbelasting betalen

Geschreven door Klaas Janssens op 30-09-2024

In het regeerakkoord van de nieuwe Vlaamse regering staan een heleboel maatregelen die invloed hebben op de automobilist. Zo wordt de Zone 30 verder uitgebreid, maar worden lage-emissiezones (LEZ) niet verder verstrengd. Het opvallendste is evenwel dat kopers van een elektrische auto ook een Belasting op Inverkeerstelling (BIV) en een jaarlijkse verkeersbelasting zullen moeten betalen.

Na enkele maanden onderhandelen hebben cd&v, N-VA en Vooruit een nieuwe Vlaamse regering gevormd. De negen ministers van Diependaele I leggen vandaag de eed af in het Vlaamse parlement. Het Vlaamse regeerakkoord dat de deelnemende partijen overeenkwamen, telt meer dan 200 pagina's, En er zijn een heleboel maatregelen die een impact zullen hebben op de automobilist. Een overzicht van de belangrijkste voorstellen inzake mobiliteit en verkeer:

BIV en jaarlijkse verkeersbelasting voor EV's

Wie in Vlaanderen een elektrische auto koopt, hoeft geen Belasting op Inverkeerstelling (BIV) of Jaarlijkse Verkeersbelasting te betalen - vrijstellingen die de aankoop van EV's helpen bevorderen. Die fiscale gunstmaatregelen schrapt de nieuwe Vlaamse regering omdat "de razendsnelle vergroening van het wagenpark ervoor zorgt dat de fiscale ondersteuning van nulemissievoertuigen niet langer wenselijk is", omdat "die vrijstellingen voor nulemmisievoertuigen voor een erosie van de inkomsten zorgt" en omdat "nulemissievoertuigen net zoals voertuigen op fossiele brandstoffen toch ook gebruik maken van de openbare weg".

Wat als je al een EV hebt?

Goed nieuws voor wie al een elektrische auto bezit, want die worden vrijgesteld van deze nieuwe EV-maatregelen. Die zullen dus geen Jaarlijkse Verkeersbelasting moeten betalen, omdat "we de eerdere keuzes van de burger respecteren". 

Hoeveel zal je moeten betalen?

Over welke bedragen we dan spreken, blijft vooralsnog onduidelijk. Maar de BIV en de Jaarlijkse Verkeersbelasting voor elektrische auto's zou lager liggen dan die van de al dan niet hybride wagens met een verbrandingsmotor op benzine of diesel. Bovendien belooft de Vlaamse regering om de total-cost-of-ownership (TCO) van een elektrische auto zal helpen drukken door elektriciteit goedkoper te maken dan fossiele brandstoffen.

Wat met de Vlaamse EV-premie?

De nieuwe Vlaamse regering maakt een einde aan de EV-premie die je momenteel krijgt bij de aankoop van een nieuwe of een tweedehandse elektrische auto (respectievelijk 5.000 en 3.000 euro), En dat zo snel als juridisch mogelijk, als het even kan nog voor het einde van het jaar. Al belooft de nieuwe Vlaamse regering dat "mensen die de aanvraag deden nog recht zullen hebben op de geldende regelgeving". Snel zijn is dus de boodschap.

Laadpleinen in plaats van laadpunten

Het regeerakkoord van de nieuwe Vlaamse regering wil ook een nieuwe strategie voor de publieke laadinfrastructuur, omdat het huidige, wat versnipperde laadpalenbeleid steeds vaker botst met de ruimtelijke ordening enerzijds en de lokale bevolking anderzijds. Daarom wordt er in de nabije toekomst ingezet op slimme laadpleinen. Er zal ook gekeken worden naar een wettelijk kader voor bidirectioneel laden, waarbij elektrische auto's ook stroom kunnen leveren aan woningen.

Wat met het verbod op verbrandingsmotoren?

Hoewel dat technisch gezien buiten hun bevoegdheid vielt, ging de vorige Vlaamse regering voor een algeheel verkoopverbod van auto's met een verbrandingsmotor. Die plannen gaan in de vuilbak, de nieuwe Vlaamse regering sluit zich aan bij de Europese timing die dergelijk verbod plant vanaf 2035.

Geen verstrenging van de Lage-EmissieZones (LEZ)

De Vlaamse regering gaat de voorwaarden voor de lage-emissiezones in Antwerpen en Gent niet verder verstrengen, omdat "de evolutie naar een emissievrij wagenpark de luchtkwaliteit afdoende verbeteren". De regels die gelden sinds 1 september 2023 blijven van kracht, maar worden dus niet verder stapsgewijs verstrengd zoals dat aanvankelijk de bedoeling was. Er komt dus geen verbod op Euro 5-diesels vanaf 2026.

Uitbreiding van de Zone 30

Voor de nieuwe Vlaamse regering loopt de zoektocht naar veiliger verkeer - met Vision Zero als doelstelling" via een "doortastend" pact met de lokale besturen en de stakeholders. Naast het uitbreiden van trajectcontroles en flitscamera's, en het vensterrijden voor vrachtwagen in een schoolomgeving wordt ook gekeken naar meer zones 30, al dan niet in combinatie met zogeheten fietsstraten.

Al nieuws over het Rijbewijs met Punten?

Neen, want dat rijbewijs met punten is geen Vlaamse bevoegdheid. Al komt de nieuwe Vlaamse regering wel met een "Registratiesysteem voor Geregionaliseerde Verkeersinbreuken" - waarbij Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS) niet alleen verzameld zullen worden, maar ook gekoppeld kunnen worden aan de federaal geregelde straffen voor verkeersdelicten. En die koppeling zou een eerste stap naar een rijbewijs met punten kunnen zijn.

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten