Update: uit voorzorg worden ook de Italiaanse vlaggetjes op de achterbumper van de Fiat 600 verwijderd. Die wordt immers in Polen geassembleerd.
Het langverwachte debuut van de nieuwe Alfa Romeo Junior verliep niet zonder slag of stoot. De als Milano gelanceerde SUV moest zijn naam immers wijzigen, omdat de wetgeving voorschrijft dat je geen Italiaanse naam mag kleven op een product dat niet in Italië geproduceerd wordt. De Alfa Romeo Milano rolt van de band in Polen en doet dat dus als Junior. Nu heeft Fiat een vergelijkbaar probleem met de Topolino.
De Fiat Topolino is het Italiaanse neefje van de Citroën Ami en de Opel Rocks. Het is een elektrische microauto voor de binnenstad, amper 2,41 meter lang en slechts 8 pk sterk. Het batterijpakket heeft een capaciteit van 5,5 kWh, waardoor het rijbereik beperkt blijft tot een 75 kilometer - wat doorgaans voldoende is als je je binnen de stadsgrenzen van pakweg Firenze, Milaan of Rome beweegt. Maar dat is de Italiaanse overheden allemaal best.
Marokko
Om zich te onderscheiden van de Citroën Ami en de Opel Rocks draagt de Fiat Topolino een nostalgisch jasje dat pastelkleuren combineert chromen koetswerkdetails en vintage designfeatures - zoals een imperiaal met ouderwetse reiskoffer op de achterpartij. Om de associatie met het Italiaanse Dolce Vita te versterken, draagt de elektrische microcar de Italiaanse driekleur op de flanken van zijn compacte koetswerk.
En dat Italiaanse vlaggetje heeft de Guardia di Finanza tot actie aangemaand: ze namen een lading in beslag bij aankomst in de haven van Livorno aan de Ligurgische Zee. Het ging om 134 exemplaren van de Fiat Topolino die verscheept waren vanuit Marokko, waar de elektrische microcars in elkaar gezet wordt. En dan kunnen die Italiaanse vlaggetjes blijkbaar niet. Daarom worden ze meteen verwijderd, aldus moederhuis Stellantis.
Bron: Automotive News & Reuters
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!