Na een diepgaand onderzoek naar mogelijke "illegale" subsidies van de Chinese overheid aan bepaalde eigen constructeurs, besloot de Europese Unie extra douanerechten op te leggen aan die Chinese merken. Daarbij hing het takspercentage af van de mate waarin die bewuste merken meewerkten met de onderzoekers.
Een demarche die het Chinese ministerie van Handel duidelijk op zijn paard heeft gekregen. Het ministerie is van mening dat de sancties die Europa oplegt een "feitelijke en wettelijke basis" missen en "de wereldwijde samenwerking in de strijd tegen klimaatverandering ondermijnen".
Klacht bij de WTO
Daar heeft China op 9 augustus 2024 officieel een klacht ingediend bij de WTO (Wereldhandelsorganisatie), met als doel "de ontwikkelingsrechten en belangen van de industrie van elektrische voertuigen veilig te stellen".
Volgens een woordvoerder van het Chinese ministerie van Handel vraagt China de EU om haar fout - sancties die zijn opgelegd zonder voldoende feitelijke en wettelijke basis - te "corrigeren" om de economische en commerciële samenwerking tussen de twee geopolitieke entiteiten veilig te stellen.
Als een reactie van de Europese autoriteiten uitblijft, dreigen de Chinese overheid met maatregelen tegen Europese boeren en vliegtuigbouwers. De Chinezen hebben ook al een onderzoek ingesteld naar de Franse drankindustrie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!