Voor autoliefhebbers rijmt de Amerikaanse droom vaak met een musclecar, vraag maar aan onze hoofdredacteur. Zeer krachtige auto's voor een over het algemeen vrij laag budget. Auto's als de Mustang, Camaro of de Challenger waren vroeger alleen indrukwekkend in een rechte lijn, tegenwoordig zijn ze goed geëvolueerd en zijn ze in staat tot geweldige prestaties op het circuit. Behalve de Challenger, dan, die blijft een expert op de dragstrip. Maar de musclecar is ook veranderd van gedaante, met naast de sportcoupés ook gezinswagens en zelfs bedrijfswagens onder de mogelijkheden.
Jeep Grand Cherokee Trackhawk
Je kan moeilijk naast de 712 paarden kijken van de V8 van de Dodge Challenger Hellcat, die ook hun weg hebben gevonden onder de motorkap van de Jeep Cherokee Trackhawk. De banden zijn 295 mm brede Pirelli P-Zero's rond grote remmen met 8 klauwen per stuk, de ophanging komt van Bilstein. Allemaal elementen die je niet vaak op een SUV van maar liefst 2,4 ton vindt. Toch staan ze op de technische fiche van deze Jeep. Dit monster tart de wetten van de fysica en vraagt amper 3,6 seconden om je naar de 100 km/u te katapulteren, even snel als een Lamborghini Urus!
Dodge Ram SRT-10
Het verhaal van de Dodge Viper en zijn V10 is legendarisch. Gedurende enkele jaren was het de grootste motor ter wereld in een productiewagen. Van 2004 tot 2006 was de motor ook te vinden onder de kap van een pick-up van het Amerikaanse merk. De Dodge Ram SRT-10 kreeg de 8,3 liter grote V10 met 507 pk, waarmee het in één klap de snelste pick-up ter wereld werd. De 0-100 was voorbij in 5 seconden en hij bleef accelereren tot 248 km/u. En net als de Viper kon je de Ram krijgen met een manuele versnellingsbak!
Cadillac CTS-V Wagon
Cadillac onthulde in 2009 de tweede generatie van de CTS-V. Onder de kap: de motor van de Corvette. En niet zomaar een Corvette, maar de ZR1 en zijn 6,2 liter grote V8... met compressor van bijna 2 liter! Goed voor 564 pk in de Cadillac, die je ook kon krijgen als break, waarmee je met het hele gezin naar de 100 km/u kon sprinten in amper 4 seconden. En ook de CTS-V Wagon kon je krijgen met een manuele versnellingsbak, waarmee het een van de meest begeerlijke breaks werd van zijn generatie.
Chevrolet SS
Gaat het over een berline met achterwielaandrijving, een manuele versnellingsbak en een V8, dan denken we al snel over een Duitse powersedan van BMW of AMG. Maar de Chevrolet SS, die in feite een Holden met een andere badge is, gebruikt de motor van de Corvette (zonder supercharger deze keer) gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met 6 versnellingen om zijn 450 pk naar zijn achterwielen over te brengen. Hij had ook een elektronisch instelbare ophanging zoals bij een Ferrari. De Chevrolet SS kon in 5,2 seconden naar de 100 snellen en was in productie van 2013 tot 2017, maar was jammer genoeg een commerciële flop.
GMC Typhoon
Sportieve SUV's zijn tegenwoordig schering en inslag, maar begin de jaren '90 waren ze nog zeldzaam. De GMC Typhoon is een van de pioniers van het genre. Hij was in productie van 1992 tot 1993, met een oplage van amper 4.700 exemplaren. Zijn 4,3 liter grote V6 turbo ontwikkelde iets minder dan 300 pk. Maar dankzij zijn vierwielaandrijving in combinatie met een sperdifferentieel kon hij de 100 km/u bereiken in iets meer dan 5 seconden, waarmee hij kon wedijveren met een Ferrari Testarossa of een Lamborghini Countach van die tijd!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!