Amper 25 jaar jong en al aan zijn tweede Alfa Romeo, dat lijkt op een beginnende verslaving. “Je mag zelfs tweede GTV6 zeggen,” verduidelijkt eigenaar Ward, “vermits ik de eerste kocht zonder vooraf mijn huiswerk te maken.”
Die zelfstudie begon nochtans al op jonge leeftijd, door vlak bij het circuit van Zolder op te groeien, in Viversel. “Ik vermoed dat daar de goesting is ontstaan in oude auto’s en het echte rijden”, filosofeert de alfist verder.
Busso-V6
“Moderne modellen heb ik eigenlijk nooit geambieerd, dus heb ik met mijn eerste centen een Busso-V6 gekocht en nooit meer omgekeken.” Waarom zou je ook, als je een van de knapste zescilinders ooit gemaakt hebt, verpakt in een al even spannende carrosserie van grootmeester Giorgetto Giugiaro?
“En toch heb ik even moeten wennen aan de typische jaren 80-achterkant”, countert de softwareconsultant. Na een Youtube-sessie met het volume op elf was het pleit evenwel beslecht en konden de rijavonturen beginnen. “Op drie jaar tijd hebben de twee GTV’s me al heel wat mooie herinneringen opgeleverd,” klinkt het, “ook al zwijg ik liever over de motorschade op Spa en de vele rekeningen om de roestduivel uit het eerste exemplaar te weren.”
Nummer twee bleek een veel solidere basis, mede omdat dit rode exemplaar dertig jaar in dezelfde garage had gestaan. “Dit is inderdaad een van die zeldzame vondsten met alles erop en eraan,” klinkt het, “inclusief het tankboekje van de oorspronkelijk eigenaar.”
Nieuwe Alfa Romeo?
Aan verkopen denkt Ward dan ook niet, ook al staan er altijd wel andere kandidaten op zijn bucketlist. “Een Lancia Fulvia zou ik wel zien zitten, net als een Alfa Romeo Giulia Sprint Speciale”, zegt hij met kennis van klassiekerzaken.
En een nieuwe Alfa Romeo? “Ik moet bekennen dat ik allergisch ben voor SUV’s, dus daar gaan ze mij niet mee overtuigen. Even was er sprake van een GTV-revival, wat een mooie aanvulling op mijn huidige zou zijn, maar dat plan is weeral eens afgeschoten. Ik begrijp trouwens niet waarom Alfa miljoenen zit te verkwanselen in de F1 terwijl het gamma straatauto’s nauwelijks drie modellen telt. Maar ja, wie ben ik hè?” Duidelijk een kenner in wording!
Foto's: © Dennis Noten
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!