Zelf associeerden we het Verenigd Koninkrijk eerder met tea and biscuits of fish and chips dan met roomijs, maar blijkbaar heeft onderzoek aangetoond dat 83% van de Britten het fenomeen ijskarretjes een essentieel onderdeel van de Britse cultuur vinden. Maar nu steeds meer steden in het Verenigd Koninkrijk lage-emissiezones inrichten, worden die bedreigd, aangezien ze vaak op diesel rijden en dus niet langer welkom zijn.
Italië is daarentegen het gelato-land bij uitstek, en dus kwam Fiat UK op het idee om een elektrische 500 Cabrio om te bouwen tot ice cream van en zo de naar eigen zeggen kleinste zero-emission gelateria ter wereld te creëren. De aankleding is geïnspireerd op een Italiaanse gelateria uit de jaren 50, zoals voor de zachte kleuren of het lettertype van de Gelateria-opschriften.
Twee vriezers van 15 liter
Wat de inrichting betreft, werden de achterbank en de voorste passagiersstoel van een standaard Fiat 500e verwijderd. In de plaats van de achterbank kwamen twee vriezers van 15 liter met daarbovenop bakken waaruit het ijs kan worden geschept, en houders voor de hoorntjes en de ijsscheppers. Op de plek van de voorste passagiersstoel is plaats voor twee strandstoelen en een krijtbord die gebruikt kunnen worden op de standplaats.
Met het cabriodakje opengeschoven en die accessoires uit de auto kan de bestuurder/verkoper rechtstaan om de ijsjes uit te scheppen en ze te overhandigen aan de klanten die achter de auto staan (in plaats van ernaast, zoals bij een 'normale' ijskar). De verkoper wordt beschermd tegen de zon – of tegen het Britse regenweer – door een tentje dat boven de 500e uittorent. Volgens Fiat kunnen ondanks het kleine formaat van deze guitige ijskar zo'n 300 klanten per dag van ijs worden voorzien.
Eigen muziekje – en nieuwe smaak
Fiat ging zelfs zover om een eigen muziekje te creëren waarmee de 500e Gelateria zijn komst kan aankondigen, en ontwikkelde bovendien een nieuwe ijssmaak. Die werd Bicerin gedoopt en is geïnspireerd op een warm drankje dat naar verluidt typisch is voor Fiats home town Turijn en dat bestaat uit koffie, chocolade en havermoutmelk.
De vriezers van de 500e Gelateria worden gevoed door de batterij van de 500e Cabrio, die een capaciteit heeft van 42 kWh. Hoeveel stroom die verbruiken, is niet bekend, maar het kan wellicht handig zijn om af en toe ijsjes te gaan verkopen in de buurt van een laadpaal om op het einde van de dag niet met liters milkshake opgescheept te zitten... Voor wie ondertussen zin heeft gekregen in zo'n lekkere gelato: de 500e Gelateria is een one-off, dus de kans dat je hem daadwerkelijk zal tegenkomen tijdens een trip naar het Verenigd Koninkrijk, is klein.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!