Toyota was het afgelopen jaar in 74 landen het meest opgezochte automerk op Google. Daarmee domineerde de Japanse constructeur de autozoekopdrachten van 2016. Het wordt gevolgd door BMW, dat in 54 landen op nummer één stond, en dan vooral in Europese landen (waaronder België). Op de derde plaats staat Hyundai, dat in 17 landen op de eerste plek kwam, onder meer in Rusland en Indië.
Niet allemaal patriottisch
De kaarten, die zijn gepubliceerd door Quickco, tonen verder een paar patriottische trends: Renault in Frankrijk, Fiat in Italië en Volvo in Zweden. Maar er zijn ook landen waar surfers eerder door buitenlandse merken worden aangetrokken: Volkswagen in Spanje, Hyundai in Tsjechië, BMW in het Verenigd Koninkrijk, in Zuid-Korea en in Japan en… Toyota in de Verenigde Staten. Het enige Amerikaanse merk in het klassement is Chevrolet, dat vaak in Centraal- en Zuid-Amerika werd gegoogled.
Het peloton
Honda en Mercedes slagen er in sommige regio’s in om zich naar de top te hijsen. Canada, Brazilië en Zuidoost-Azië voor de Japanse constructeur, Finland, Albanië en zuidelijk Afrika voor de autobouwer met de ster. Renault vindt ook veel gegadigden in Turkije, Marokko, Algerije en Senegal. Naast Spanje heeft VW nog supporters in Oost-Europa en in Uruguay.
De verrassing: Bugatti
De kaarten tonen ook merken die maar in 1, 2 of 3 landen werden opgezocht. Zo lijken enkel de Denen informatie te zoeken over Peugeot en was Jaguar het meest opgezochte merk in Belize. Audi is succesvol in Frans-Guyana (al is dat technisch gesproken geen land maar een Frans departement). In Costa Rica willen de surfers vooral info over Suzuki. Mini heeft een online-fanbasis in Nepal, Laos en Jemen. Bugatti ten slotte was het vaakst gegoogelde automerk van… Niger.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!