Nog niet zo lang geleden werd het merk Lancia afgeschreven door wijlen Sergio Marchionne, die het Italiaanse merk een stille dood wilde laten sterven. De verkoop werd beperkt tot de Italiaanse thuismarkt en tot één enkel overblijvend model, de Ypsilon. Wanneer de carrière van die stadsauto erop zou zitten, zou het over en out zijn voor Lancia. Maar dat was buiten de Italianen gerekend, die de Ypsilon massaal bleven kopen.
Niet zo verwonderlijk dus dat dat uitdoofscenario na de fusie met het Franse PSA tot de Stellantis-groep werd bijgestuurd. We wisten al een tijdje dat er drie nieuwe modellen gepland stonden voor het merk uit Turijn. Een nieuwe Ypsilon in 2024 (op de basis van de Peugeot 208 en de Opel Corsa – de conceptcar zal in november 2023 voorgesteld worden), een cross-over die volgens de geruchten Aurelia genoemd zou kunnen worden in 2026, en een uitsluitend elektrische Delta in 2028.
LEES OOK Lancia verkiest winst boven volume
Pu+Ra Design
In de aanloop naar de Lancia Design Day op 28 november 2022 verspreidden de Italianen verschillende persberichten over welke iconische modellen uit de geschiedenis van het merk als inspiratie zouden dienen voor toekomstige Lancia’s (de Fulvia en Gamma Coupé en de Beta HPE, de Aurelia B20 en B24 Spider en de Flaminia, en ten slotte de Stratos, de 037 en de Delta Integrale). Velen hadden dan ook verwacht dat de constructeur uit Turijn op het punt stond een conceptcar te onthullen, maar daarvoor zullen we nog even geduld moeten oefenen.
Wel introduceerde Lancia zijn Pu+Ra Design, ontstaan uit de samentrekking van de woorden “Pure” en “Radical”. Deze designfilosofie vormt de inspiratie voor de toekomstige styling van Lancia-modellen en put inspiratie uit het roemrijke verleden van het merk en “de typische voortreffelijkheid van de Italiaanse stijl in de wereld”, zonder echter de retrotoer op te gaan. Voor de interieurs van de toekomstige modellen zullen de ontwerpers zich laten inspireren door Italiaans meubeldesign, met aandacht voor detail, verfijnde en duurzame materialen en innovatie, “om de klant te verwelkomen in een omhullende ruimte die hetzelfde thuisgevoel kan garanderen dat men voelt in verfijnde en eclectische Italiaanse woonkamers”.
LEES OOK Jean-Pierre Ploué mag design van Lancia nieuw leven inblazen
Nieuw logo
Nog geen conceptcar(s) dus, maar om zijn nieuwe designfilosofie toch iets concreter te maken, kwam Lancia met een sculptuur dat Pu+Ra Zero werd gedoopt en dat volgens de constructeur het verleden met de toekomst moet verbinden. Aan de voorkant laat het driedimensionale kunstwerk een herinterpretatie van Lancia’s historische grille zien, die terug te vinden zal zijn op alle drie de nieuwe modellen die op stapel staan. De ronde achterlichten verwijzen naar de legendarische Stratos-rallywagen uit de jaren 70, terwijl de zachte, vloeiende lijnen van het Pu+Ra Zero-sculptuur geïnspireerd zijn door de Aurelia B20 en de Flaminia uit de jaren 50.
Bij een nieuwe start hoort ook een nieuw logo, vinden ze in Turijn, hoewel het vorige nog maar van 2007 dateert… van bij de vorige poging om Lancia nieuw leven in te blazen. Het nieuwe grijpt volgens Lancia terug naar dat van 1957, dat geïntroduceerd werd op de Flaminia, maar bevat elementen van alle zeven logo’s die het merk in zijn 116-jarige geschiedenis al heeft gehad. Lancia noemt het nieuwe logo “Progressive Classic”, omdat het een moderne interpretatie geeft aan de kenmerkende elementen van het historische logo – het wiel, de vlag, het schild, de speer en de belettering.
Om het nieuwe logo te zien verschijnen op showrooms van Stellantis – en op het eerste nieuwe model, de Ypsilon dus – is het nog wachten tot 2024. Hopelijk met meer succes dan het achteraf bekeken niet zo geniale plan om Chryslers te rebadgen als Lancia’s. Ter herinnering: net als andere merken uit de Stellantis-constellatie kreeg Lancia van opperhoofd Carlos Tavares tien jaar om zichzelf te bewijzen. Deze keer zou het dus wel eens echt de laatste kans kunnen zijn…
LEES OOK Top 5 – Lancia-modellen die een moderne versie verdienen
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!