In mei 1996 stond voor het eerst een AWD-versie in de Volvo-catalogus. De onvergetelijke break 850 met de uitstraling van een grote schoendoos bracht vierwielaandrijving naar Volvo. Destijds werd deze versie aangedreven door een 2.5-turbobenzinemotor van 193 pk en een manuele vijfversnellingsbak. Iets meer dan 20 jaar later organiseert de Zweedse autobouwer vandaag een winterse test op grote schaal om het potentieel aan te tonen van de vierwielaandrijving in zijn huidige gamma. We vinden er zowel mechanische als elektrische oplossingen. Voor Volvo is dit een mooie gelegenheid om een overzicht te maken van 20 jaar evolutie van zijn vierwielaandrijving.
AWD by wire
De eerste vaststelling van Volvo: mechanische systemen worden steeds minder plaatsrovend en zwaar, terwijl ze tegelijk ook altijd maar efficiënter worden. “Sinds de lancering van de Active On Demand-technologie kunnen al onze vierwielaangedreven modellen onmiddellijk koppel naar de achterwielen sturen wanneer dat nodig is. Het reële overgebrachte koppel wordt beheerst om permanent goede eigenschappen te kunnen bieden op het vlak van handelbaarheid, stabiliteit en trekkracht,” verduidelijkt Volvo. Maar de meest opmerkelijke evolutie in het domein blijft uiteraard die van de vierwielaandrijving zonder mechanische verbinding tussen de assen. “Dankzij elektrificatie zal de soepelheid van de vierwielaandrijving vergroten, een evolutie waarvan de basis al zichtbaar is in de XC90 T8 Twin Engine, waar een elektromotor de wielen van de achteras aandrijft. Nu we vooruitgang boeken in zuiver elektrische voertuigen (…), ontdekken we nieuwe manieren om elke motor en elk wiel onafhankelijk te controleren,” zo voegen de Zweden nog toe. Afspraak over 20 jaar voor een nieuw overzicht?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!