Tussen 1 januari en 30 juni 2023 werden er in België 264.475 nieuwe auto's ingeschreven. Dat is beter dan in diezelfde periode in 2020, 2021 en 2022, maar wel dik 4% onder het marktgemiddelde van de jongste 10 jaar. 66,6% van die nieuw ingeschreven voertuigen waren voor professionele kopers, de overige 33,3% voor particuliere klanten. Bedrijfswagens zijn dus goed voor 2/3 van de Belgische autoverkoop.
LEES OOK Volvo XC40 blijft bestverkochte wagen in België
Opmars elektrische bedrijfswagens
Tijdens de eerste 6 maanden van 2023 was de elektrische auto goed voor een marktaandeel van 16,5%, een winst van 6,2% (tegenover 2022) die grotendeels op het conto van de bedrijfswagens geschreven kan worden. Bij de professionele kopers vertegenwoordigt de elektrische auto inmiddels 22,3% van de totale verkoop. Dan hebben we het over 43.578 wagens. De BEV loopt dan ook razendsnel in op de PHEV, tussen 1 januari en 30 juni 2023 goed voor 50.935 verkochte exemplaren (en een marktaandeel van 26,6%)
Vergelijken we het aandeel elektrische auto's op de professionele met die op de particuliere markt, dan blijkt dat 90,4% van de nieuw ingeschreven EV's een bedrijfswagen is. Bij PHEV's is het aandeel professionele kopers nog hoger, met een aandeel van 92,1%. Opgepast: 34,6% van de verkochte bedrijfswagens draait nog steeds op enkel benzine.
LEES OOK - Belgen verkiezen benzine maar zijn klaar om elektrisch te gaan rijden
Benzine blijft populair, zelfladende hybride wint terrein
De particuliere automarkt blijft overwegend bestaan uit benzinewagens, die op zich al bijna 70% van het marktaandeel onder particuliere klanten voor hun rekening nemen. Zelfopladende hybrides zijn nu de op één na populairste motorisatie onder particuliere klanten (13,2%), vóór diesels (7%), volledig elektrische voertuigen (4,8%) en PHEV's (4,6%).
Bron: Febiac
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!