Op 1 januari 2022 telde België 11.584.008 inwoners. Burgers zich verplaatsen om te gaan werken, hun kinderen naar school te brengen of om inkopen te doen. En die verplaatsingen zijn niet altijd even evident. Tijdens de Mobia Mobility Stakeholder Day 2022 werd de Belgische mobiliteit in cijfers gegoeten. We pikken er de interessantste gegevens uit...
Mobiliteitsbarometer
Dagelijks vervoersmiddel |
Aantal gebruikers |
Evolutie tegenover 2021 |
Auto |
5,4 miljoen |
-2,8 % |
Te voet |
5,02 miljoen |
-1,4 % |
Met de fiets (inclusief e-bikes) |
1,53 miljoen |
+0,67 % |
Openbaar vervoer |
990.000 |
+2,8 % |
Andere |
320.000 |
-1,11 % |
Opmerkingen
- 12,9% van de mensen verklaart niet (of weinig) te reizen. Dit cijfer is -4,52% lager dan in 2011.
- Bekijken we het aantal kilometer, dan is de auto goed voor 67,34% van de dagelijkse verplaatsingen, het openbaar vervoor voor 10,76%.
Aantal voertuigen in het verkeer
Vervoersmiddel |
Aantal in omloop (2021) |
Verhouding |
Auto's |
5,9 miljoen |
· Benzine: 52 % · Diesel: 43 % · Elektrisch/hybride: 5 % · Andere: minder dan 1 % |
Fietsen |
5,6 miljoen |
· Zelf trappen: 80 % · Elektrisch ondersteund: 20 % |
Lichte bedrijfswagens |
850.000 |
· Diesel: 90 % · Gas: 6,5 % · Andere: 3,5 % |
Motoren en scooters |
525.000 |
· Benzine: 99 % · Andere (EV): 1 % |
Vrachtwagens |
150.000 |
· Diesel : 99 % · Andere (EV e, H2): 1 % |
Opmerking
Hoewel diesel zijn plaats als voorkeursbrandstof voor huishoudens heeft verloren, blijft deze brandstof dominant bij bedrijfsvoertuigen. Elektriciteit heeft zijn niche al gevonden bij fietsers, maar nog niet bij andere gebruikers, toch niet in vergelijking met het totale wagenpark. De onderstaande marktcijfers laten echter de trend voor de komende jaren zien.
De markt in 2021
Vervoersmiddel |
Verkoop in 2021 |
Verhouding |
Tweedehandswagens |
709.000 |
· Benzine: 51 % · Diesel: 44 % · Elektrisch: 5 % |
Nieuwe wagens |
383.000 |
· Benzine: 50 % · Diesel: 25 % · Elektrisch: 25 % |
Fietsen |
585.000 |
· Zelf trappen: 62 % · Elektrisch ondersteund: 38 % |
Lichte bedrijfswagens |
80.000 |
· Diesel: 93 % · Benzine: 7 % |
Motoren en scooters |
24.000 |
· Benzine: 99 % |
Vrachtwagens |
8000 |
· Diesel: 96 % · Andere: 4 % |
Opmerking
De elektrificatie van het wagenpark wordt voornamelijk gedreven door nieuwe personenauto's. Gezinnen kopen echter meer tweedehandse dan nieuwe wagens. De EV-markt is overwegend professioneel (bedrijfswagens), want 62% van de nieuwe auto's die in 2021 werden gekocht, stonden op naam van een bedrijf of een zelfstandige.
Markt van de nieuwe wagens in 2021
B2B (bedrijfswagen)
- 37 % benzine
- 23 % diesel
- 23 % PHEV (plug-inhybride)
- 12 % elektrisch
- 5 % HEV (zelfopladende hybride)
B2C (particuliere kopers)
- 70,1 % benzine
- 11 % HEV
- 10,3 % diesel
- 3,7 % PHEV
- 3,3 % elektrisch
- 1,6 % andere
Gedragsverandering
Veranderen parameters zoals de energieprijzen of het milieubewustzijnde de relatie van de Belgen tot mobiliteit?
- Het autogebruik daalt met -13% ten opzichte van vorig jaar.
- Het treingebruik is gedaald met -9%.
- Het gebruik van het openbaar vervoer (bus, tram, metro) is ook gedaald: -6%.
- Het gebruik van bedrijfswagens en deelauto's daalt met -2%.
- Het gebruik van elektrische fietsen stijgt met 9%.
- Het gebruik van niet-elektrische fietsen stijgt met 5%.
- Andere gebruikers hebben hun gewoonten niet veranderd.
Conclusie
De auto met verbrandingsmotor blijft het meest gebruikte vervoersmiddel van de Belgen, zowel voor hun professionele als voor het private verplaatsingen. Maar die auto, of die nu op benzine of elektricitieit rijdt, wordt wel vaker in de garage gelaten. Ten voordele van meer verplaatsingen met de fiets.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!