Hoewel particuliere kopers de showrooms liever mijden, doet de Belgische autoverkoop het uitstekend. Die positieve inschrijvingscijfers van nieuwe auto's danken we aan de bedrijfswagens, die momenteel 66% van de totale verkoop vertegenwoordigt. Het PHEV-effect speelt daarbij een sleutelrol, want een heleboel zelfstandigen en bedrijven tekenden nog snel een bestelbon voor een plug-inhybride auto - wetende dat de fiscale voordelen sterk teruggedraaid zouden worden op 30 juni.
Die boomende bedrijfswagenmarkt helpt ook de elektrische auto, want in vergelijking tot begin 2023 is de verkoop van EV's met 35% gestegen. Niet slecht, want het Europese gemiddelde bedraagt momenteel 17,8%. In Europa staat de Belgische automarkt zowaar derde als het gaat om de groei van elektrische wagens.
Duitse merken domineren de verkooptabellen
Van de 34.669 nieuwe auto's die in juli 2023 ingeschreven werden, waren er 3.722 BMW's, 3.490 VW's, 2.690 Audi's en 2.568 Mercedessen, in het begin van de zomer waren deze 4 merken goed voor een marktaandeel van liefst 35%. Tesla zet zijn opmars voort en klimt naar de 15de plaats, terwijl Lynk & Co de top 30 binnensluipt - de abonnementsformule van de Chinese constructeur vindt steeds meer aantrek.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!