Dikke dieselmotoren zijn duidelijk uit de gratie gevallen in Europa. Na de zescilinderdiesel met 4 turbo’s van BMW moet nu ook de V8 TDI van Volkswagen zich uit de Touareg terugtrekken. Hij verdwijnt nagenoeg even snel als hij verschenen is, nauwelijks een jaar na zijn introductie.
900 Nm en een berg CO2
De V8 met zijn 421 pk stuwde de Touareg naar de 100 km/u in slechts 4,9 seconden, maar hij maakt vooral indruk door zijn monsterkoppel van 900 Nm. Helaas leidt al die kracht wel tot een immense CO2-uitstoot: 242 tot 260 g/km volgens de WLTP-norm. Dat is even veel als de benzine-V6 van 340 pk. De andere diesels met 231 en 286 pk blijven wel nog beschikbaar.
Vervangen door hybride
In Duitsland neemt het merk afscheid van de motor met een speciale reeks die de gepaste naam Last Edition krijgt. Er worden er slechts 400 van gemaakt. Volkswagen legt vandaag liever de nadruk op zijn plug-inhybride versie, die veel beter bij de tijdsgeest aansluit. En dat is niet zomaar een stekkerauto, want het gaat om de Touareg R die begin dit jaar werd onthuld, met 462 pk en 700 Nm. Daarmee sprint de kolos in ongeveer 5 seconden van 0 naar 100 km/u en hij mag boven 3,5 ton slepen, zelfs in puur elektrische modus.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!