De Belgische automarkt lijkt wat te herstellen in juli, maar hij is nog altijd niet in topvorm met een daling van meer dan 26% tegenover vorig jaar. Al lijken sommige constructeurs gespaard van deze impact, zoals Ferrari en Lamborghini, die zelfs een stijging van hun inschrijvingen kunnen optekenen op de eerste 7 maanden van dit jaar.
Al 2 jaar geleden gekocht
Heeft Ferrari dan geen last van de crisis? In feite zijn de Italiaanse sportwagens die nu worden ingeschreven al bijna 2 jaar geleden verkocht. Het duurt even voor een wagen van de band rolt, zoals wel vaker het geval is bij de prestigemerken. Dat geldt ook voor andere constructeurs zoals Porsche of Lamborghini. Tegenwoordig zijn er ongeveer 250 Taycans op de Belgische wegen, allemaal vorig jaar verkocht, maar pas in 2020 ingeschreven. Bij Lamborghini ging de Urus vorig jaar als warme broodjes over de toonbank, maar de super-SUV's zijn pas dit jaar op de weg verschenen.
Gebrek aan nieuwigheden
Al zijn niet alle luxemerken gespaard gebleven van rode cijfers. McLaren en Rolls-Royce noteren een daling van meer dan 50% sinds het begin van het jaar. Hebben de Britten dan meer last van Covid dan de Italianen? Opnieuw zijn er andere redenen te vinden voor deze cijfers, die niet per se te maken hebben met dat verdraaide virus. De slechte verkoopcijfers hebben hier simpelweg te maken met het feit dat er maar weinig nieuwigheden op de markt zijn gekomen. Dat komt dan wel weer door het coronavirus. Rolls-Royce hoopt eind dit jaar wel wat verkopen goed te maken met de komst van de tweede generatie Ghost, het 'instapmodel' van het gamma, en met de SUV Cullinan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!