Wie klant wil zijn bij Bugatti, moet veel geduld hebben. De eerste koper van de Divo kan 2 jaar nadat hij 5 miljoen euro heeft overgeschreven eindelijk zijn exemplaar bewonderen van de reeks van 40 stuks die zullen worden gebouwd. Dat is lang wachten. Maar als je weet dat de gemiddelde Bugatti-bezitter daarnaast nog “84 andere auto’s, een jacht en drie jets” heeft, zoals voormalige CEO van het merk Wolfgang Dürheimer het zegt, dan wordt dat relatief. Wie een Divo bestelt, is met andere woorden geen stakker en kan wel even op zijn auto wachten.
Voor het circuit?
De Divo is de meest hardcore versie van de Chiron, die op het circuit is gericht. Zijn topsnelheid is trouwens lager als gevolg van de extra spoilers: hij haalt ‘maar’ 380 km/u, in vergelijking met de 420 km/u van de Chiron. Maar hij genereert wel bijna 100 kilo neerwaartse druk extra. Hij wordt aangedreven door de 8.0-W16 met vier turbo’s, die een slordige 1.500 pk ontwikkelt, dus exact hetzelfde blok als in de Chiron. De motor is echter opnieuw afgesteld voor een nog sterkere duw in de rug en om in minder dan 2,5 seconden van 0 naar 100 km/u op te trekken. De Divo is ook 35 kilo lichter. Deze versie is dus meer op circuit gericht, maar dat betekent niet dat comfort is opgeofferd. Het interieur blijft namelijk identiek aan dat van de klassieke Chiron, maar de stoelen zijn steviger en de gebruikte materialen zoals het alcantara zetten aan tot een ‘sportievere’ rijstijl.
Bijna…
De gelukkige eigenaar mocht gisteren de sleutels in ontvangst nemen toen de auto de fabriek verliet. Of toch niet helemaal. De auto moet eerst nog een testprogramma doorlopen op de wegen van de Elzas en op het circuit van het merk in Colmar, waar hij beproevingen bij (extreem) hoge snelheden ondergaat. Ja, het vergt echt wel geduld om Bugatti-klant te zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!