Het grote autofeest in Pebble Beach lijkt alsmaar meer op een heus autosalon, er worden dezer dagen haast meer concepts en sportwagens voorgesteld dan op de klassieke autobeurzen. Na knap gerief van onder meer BMW, Audi, Honda, Infiniti, Lamborghini en in afwachting van een wellicht evengoed nog straf Mercedes-prototype heeft ook Bugatti het concours d’élégance in het hippe plaatsje aan de Amerikaanse westkust uitgekozen voor het eerste publieke optreden van de Divo.
Volgens Bugatti is die Divo zoiets als een radicale(re) variant van de Chiron. Hij zal in elk geval nog wat exclusiever zijn, want het prestigieuze merk gaat er slechts 40 exemplaren van bouwen. Met een nog verder geoptimaliseerde rijdynamiek op bochtige wegen, horen we nog. Kortom, met extra rijplezier.
Meer downforce
Daar moet natuurlijk ook de geweldige W16 van 8 liter voor zorgen, die levert hier dezelfde 1.500 pk als in de Chiron. In vergelijking met die sportwagen, zijn de aerodynamica en de afstelling van de ophanging nog verder geoptimaliseerd. De Divo is 35 kilo lichter, terwijl hij van 90 kilo meer downforce "geniet" dan alweer die Chiron. De laterale acceleratie bereikt tot 1,6 g, de topsnelheid van de supercar is - nu ja - beperkt tot 380 km/u. Waarmee de Divo het circuit van Nardo in het zuiden van Italië toch 8 seconden sneller rondt dan de Chiron.
Targa Florio
De Divo, genoemd naar de tweevoudige winnaar van de Targa Florio Albert Divo, heeft ook een agressiever voorkomen. Een grote splitter onder de neus verhoogt de neerwaartse druk en voedt ook de grotere luchtopening. Terwijl ook de nieuwe en verticaal geplaatste led-lichten voor een unieke look bezorgen, steeds weer in vergelijking met de Chiron natuurlijk.
Er zijn ook grote inspanningen gedaan om de koeling van de remmen en de aandrijfeenheid te optimaliseren, door middel van een reeks nieuwe openingen in de kofferklep en de vleugels. Zelfs het dak is aangepast, met het oog op een betere luchtgeleiding. Die zorgt dan tegelijk ook voor meer "frisse" lucht onder de motorkap. De nieuwe en in de hoogte regelbare achtervleugel is 23% breder dan op de Chiron.
Graag blauw!
In het interieur staan er nieuwe stoelen met een nog resiterentere bekleding, er is ook een met Alcantara versierd stuurwiel. De cockpit is verder nog aangekleed met een reeks nieuwe materialen, in dezelfde twee kleuren als het koetswerk.
"Vandaag staat een moderne Bugatti voor een perfect evenwicht tussen prestaties, dynamiek op een rechte lijn en comfort", zegt grote baas Stephan Winkelmann. "Voor de Divo hebben we, binnen de grenzen van onze mogelijkheden, dat evenwicht wat opgeschoven richting laterale acceleraties, agiliteit en een grote honger naar bochten." En blijkbaar zaten de klanten daar ook wel op te wachten. De 40 voorziene exemplaren raakten immers allemaal meteen verkocht. En dat met een prijskaartje van liefst 5 miljoen euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!