Het begon bij de Sony Vision-S, een elektrische auto die de Japanse elektronicagigant in 2020 presenteerde op de Consumer Electronics Show in Las Vegas. Daarna volgenden nog meer designstudies voor de EV die omschreven werd als een "playstation op wielen". Maar het project kwam pas in een stroomversnelling nadat ook Honda zich met de ontwikkeling ging bemoeien.
Inmiddels is de autowereld een extra automerk rijker, want de Sony Honda Mobility (SHM) gedoopte samenwerking tussen de Japanse bedrijven is bevallen van Afeela. Het eerste model van die nieuwe constructeur is de Afeela 1 en die opnieuw tijdens de CES gepresenteerde EV kan je zien als de uiteindelijke productieversie van de Sony Vision-1.
Schermenshow
Die door SHM voorgestelde Afeela 1 is een elektrische berline met een ietwat generisch vormgegeven koetswerk dat 4,9 meter lang is. Tussen de koplampen bevindt zich een scherm waarop je persoonlijke boodschappen kan afficheren. Een gimmick die we al decennialang op conceptcars tegenkomen, maar het nu dus ook tot op een productiemodel schopt. Geinig, zonder meer.
Volgens SHM zal de Afeela 1 "de relatie tussen mens en mobiliteit" een nieuw aanzien geven, Onder meer door het interieur te herdefiniëren als een plaats waar je kan gamen en muziek of video's kan streamen. Hier kan Sony zijn knowhow verzilveren, onder meer door een superieure geluids- en beeldkwaliteit te beloven en door active noise cancelling te voorzien. Aan displays is er dan ook geen gebrek, het interieur houdt een schermenshow. Let ook op het yoke-achtige stuurwiel - of is dan een spelconsole?
Opvallende specificaties: rijbereik en laadkenmerken
De Afeela 1 combineert twee elektromotoren van 245 pk met een lithium-ionpakket van 91 kWh. Maar wie een stevig rijbereik verwacht, komt bedrogen uit, want deze elektrische auto houdt het bij een rijbereik van 482 kilometer. Akkoord, dat is volgens de Amerikaanse EPA-methode, die wat strenger is dan het in Europa gebruikte WLTP-protocol. Maar toch, in vergelijking met pakweg een Lucid Air of zelfs een VW ID.7 valt die range dik tegen.
Hetzelfde kan je zeggen van de laadkenmerken van de Afeela 1, want snelladen aan 150 kW kan je moeilijk als revolutionair beschouwen. Het opvallende aan de specificaties is dan ook dat ze helemaal niet zo indrukwekkend zijn. Zeker niet als je de prijs van deze elektrische auto in rekening brengt...
Pittig prijskaartje en extra bijbetalen
De Afeela 1 start zijn carrière in de Verenigde Staten, waar de Origin-versie van eigenaar wisselt voor (omgerekend) een 87.000 euro. Maar die versie komt pas in de loop van 2027 op de markt. Aan de wat luxueuzer aageklede Signature-variant van de Afeela 1 hangt zelfs een prijskaartje van (omgerekend) 99.000 euro, waarvan de Amerikaanse leveringen midden 2026 zouden beginnen. Ook Japan is volgend jaar aan de beurt, het is niet bekend of er ook plannen zijn om deze EV ook naar Europa te verschepen...
De semi-autonome rijfuncties (de Afeela 1 beschikt over liefst 40 camera's en andere displays) en de Personal Agent genoemde AI-assistent zijn standaard, maar enkel gedurende de eerste drie jaar na aankoop. Daarna komen ze in een abonnement terecht en moet je dus opleggen om ze te blijven gebruiken. Op basis van de specs en de prijs lijkt de Afeela 1 het lange wachten niet waard te zijn geweest.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!