Na het dodelijke ongeval met een zelfrijdende auto van de Uber-testvloot in de Verenigde Staten krijgt deze “revolutionaire” technologie meer aandacht dan ooit tevoren. De grootste flessenhalzen die de ontwikkeling van het rijden zonder bestuurder afremmen zijn de grenzen van de wetten van de fysica, van de technologie en van het wettelijke kader voor de aansprakelijkheid. Maar ook het verzamelen, opslaan en snel delen van de nodige data voor de werking van de technologie mag niet over het hoofd worden gezien. Op het jongste salon van Frankfurt in oktober vorig jaar meldde BMW dat het al meer dan 60 petabyte (60 miljoen gigabyte) aan gegevens heeft verzameld in het kader van zijn autonome programma’s.
Dataverwerving
Daarom heeft de constructeur samen met zijn informaticapartner Intel een enorm datacentrum moeten bouwen in München om al die informatie op te slaan. Maar dat is nog lang niet voldoende. Tijdens een gesprek met onze collega’s van Autocar heeft een verantwoordelijke van het departement ‘zelfrijdende auto’s’ van BMW verteld dat de constructeur nog minstens… tien keer zoveel data nodig heeft voor de autonome mobiliteit werkelijkheid kan worden. Bovendien moet een kunstmatige intelligentie worden ontwikkeld die extreem krachtig is zodat ze deze enorme schat aan informatie snel kan analyseren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!