Een autonoom rijdende Uber-auto met nochtans een operator aan het stuur heeft bij een ongeval een 49-jarige vrouw gedood in Tempe, in de Amerikaanse staat Arizona. Ze is met zware verwondingen naar het ziekenhuis overgebracht, waar ze overleden is. Volgens de eerste vaststellingen stak ze de straat over buiten het zebrapad en duwde ze daarbij haar fiets voort. Uber heeft zijn medeleven betuigd aan de familie van het slachtoffer en belooft volop mee te werken met de plaatselijke overheden en de NHTSA (Amerikaans verkeersveiligheidsagentschap). Het particuliere rittenbedrijf (dat niet voor het eerst een ongeval met een autonome Volvo XC90 meemaakt) heeft onmiddellijk beslist om te staken met zijn experimenten met autonome auto’s in Tempe, Pittsburgh en San Francisco (Verenigde Staten) en in Toronto (Canada).
Grote twijfels
Het ongeval veroorzaakt heel wat deining, zoals in 2016 al gebeurde toen een Tesla-bestuurder omkwam omdat hij niet meer oplette aan het stuur. Het toont aan hoe complex het rijden op de openbare weg is en hoe beperkt de technologie vandaag nog is. Uiteraard is het nog te vroeg om een verantwoordelijke aan te wijzen. Maar als zou blijken dat het autonome rijsysteem een fout heeft gemaakt, zou dat de betrouwbaarheid ervan twijfelachtig maken en de komst van de technologie naar de auto’s van Jan-met-de-pet kunnen vertragen. Het ongeval stelt ook de vraag rond de aansprakelijkheid scherp.
UPDATE – Ondertussen heeft de politie van Tempe een video verspreid van de omstandigheden van het ongeval zoals ze zijn gefilmd door camera’s aan boord van de Volvo. Opvallend is dat de voetgangster, die haar fiets de straat over duwt, pas op het laatste moment te zien is in de koplampen van de auto. Ze stak over zonder dat er een zebrapad was en zonder reflecterende kledij op een slecht verlichte weg. Dat verrast de “bestuurder”. Tussen het moment waarop de voeten van de dame zichtbaar worden en de aanrijding zit slechts 1,5 seconde. Maar een camera die het gedrag van de operator aan het stuur filmt, toont ook aan dat hij vaak niet op de weg let. Zou hij anders wel de tijd hebben gehad om over te nemen en zelf te remmen? De elektronische systemen van de auto hebben het slachtoffer in elk geval niet opgemerkt, zelfs al bevond ze zich duidelijk al voor de aanrijding op de weg.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!